Pagina 10 van 40

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: di 14 mar 2023, 12:50
door Willie C
Piet Groot schreef: ma 13 mar 2023, 19:34 Voor ons lid Willie C vandaag een Amerikaanse smalspoorloc met een koeienvanger voor en een hertengewei op de lamp voor de schoorsteen :P


De Orange Belt Railroad in Florida

Afbeelding
Juist Piet, zulk een hertengewei zoek ik nog voor op mijn Mogul, de originele van de Disney Mogul is niet meer verkrijgbaar, tips zijn welkom...

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: di 14 mar 2023, 15:37
door Piet Groot
Willie, gewoon op zoek gaan naar een kleine tweedehands koekoeksklok met bovenin een hertekop met een gewei.
Of verkoopt Schleich ook damherten of een eland met een gewei :idea:
Dan hoef je dat beest alleen maar te slachten!

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: di 14 mar 2023, 15:45
door Piet Groot
https://www.schleich-s.com/nl/NL/wild-life.html?p=2
Er zitten drie dieren bij met een redelijk gewei!

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: di 14 mar 2023, 19:08
door Piet Groot
Om nog even in Amerikaanse sfeer te blijven, enkele foto's van houten viaducten, de TRESTLE.
De oudste, grootste en hoogste bomen stonden begin 1900 langs de westkust van de Verenigde Staten.
Het rigoureus kappen van deze oerbossen heeft de natuur daar enorme schade toegebracht.
Hout was toen al kostbaar, het loonde dus om enorme houten constructies te maken om met smal- en normaalspoor
ravijnen en rivierdalen over te steken.

Afbeelding
Een trestle over de Cedar River in de staat Washington.

Afbeelding
Het inheien van de stammen in de weke grond met een heikar op stoom die op de trestle staat.
Cedar River 1917.

Afbeelding
Op rotsbodem hoefde niet geheid te worden, daar konden de A frames met de boomstammen van de trestle op de grond worden klaargemaakt, en daarna omhoog worden getrokken en geschoord worden met houten balken.

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 19:20
door Roelof
Piet Groot schreef: di 14 mar 2023, 19:08

Afbeelding
Op rotsbodem hoefde niet geheid te worden, daar konden de A frames met de boomstammen van de trestle op de grond worden klaargemaakt, en daarna omhoog worden getrokken en geschoord worden met houten balken.
Wat een slim idee om die A-frames op de grond te bouwen, ik had daar eigenlijk nog nooit bij stilgestaan :idea:

Groeten van Roelof

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 19:55
door rrb
Leuk om te zien, nooit geweten dat ze dat op die manier opbouwen. Wel logisch eigenlijk.

Remco

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: wo 15 mar 2023, 22:35
door Piet Groot
Er is bij de foto's van de trestles een weggevallen, dat was een fout van mij :x

Afbeelding

Hier staat op de Trestle een heikar en een heistelling waarmee de palen in de grond worden geheid

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: do 16 mar 2023, 19:27
door Piet Groot
In 1907 werd in Noorwegen een locomotief vervoerd, hangend aan een drijvende bok.
Onder de locomotief hangt de tender....

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: vr 17 mar 2023, 13:44
door Piet Groot
Hier een tweeassige Amerikaanse Mack railbus op smalspoor
Deze reed bij de Buffalo Creek & Gauley line.
Let op de breedte van de bus in vergelijking tot de spoorbreedte.
Wie bouwt hem na? :P

Afbeelding

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 11:00
door Piet Groot
En nu de elektrische kolentrams van het Gemeentelijk Gasbedrijf Groningen.
De steenkolen werden per schip aangeleverd aan de kade langs de Bloemsingel tegenover het gasbedrijf, of met de trein op het Noorderstation op twee kilometer afstand.
Op beide plekken stond een bunker met een grijper voor het laden.
Onder de bunkers werd een kleine elektrische goederentram gereden met een vultrechter boven en losluiken onder.
Deze kolentrams reden op meterspoor, over de rails van de GTG, de Gemeente Tram Groningen.
Ze reden tot ongeveer 1956, totdat het gasbedrijf overschakelde op aardgas.

Afbeelding
Kolentram 1 op het terrein van het gasbedrijf

Afbeelding
Het laden aan de Bloemsingel.

Afbeelding
Tram No4 op het terrein van het gasbedrijf.

Afbeelding
De kolentram onderweg in de Noorderstationsstraat.

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 17:56
door Gerrit
Ook Nijmegen had een kolentram. Via deze link kom je op een website met foto's en tekst daarover:
https://www.gemeentetramnijmegen.nl/gtn-kolentram.html

In Rotterdam was er ook elektrisch vervoer van steenkolen maar dat bleef binnen de poorten van de gasfabriek:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdamse_kolentram

Mvg,
Gerrit

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: zo 19 mar 2023, 23:05
door Piet Groot
Gerrit, bedankt.
Tussen de gasbedrijven in Nijmegen en Groningen waren destijds contacten, met Rotterdam voor zover ik weet nauwelijks.
Na de fusie tussen het gasbedrijf en het elektriciteitsbedrijf in de stad Groningen werden de "gasboeren" plotseling mijn naaste collega's, het tijdperk van de gasfabriek voor stadsgas was toen al ruim 25 jaar voorbij....
Relicten van de oude gasfabriek en de oude elektriciteitscentrale waren er nog volop.
Het gemeentelijk trambedrijf en later de voedingskabels, trafo's, bovenleiding e.d. van het gemeentelijk trolleynet zijn zelfs een onderdeel geweest van het elektriciteitsbedrijf.

Sinds 1935 zijn er ruim 50 jaar contacten met andere gasbedrijven geweest over het laten rijden van benzinemotoren op stadsgas en later op aardgas.
Dit heb ik altijd gezien als een stukje hobbyisme.
Tot het eind van de vorige eeuw kon er bij ons bedrijf zelfs aardgas voor onze bedrijfsauto's worden getankt, zelf reed ik liever met een benzineauto.
In Italië reden toen meer auto's op aardgas.
Op een dag kwam een Italiaan langs om aardgas te tanken, hij mocht gratis zijn tank vullen. Volgens mij hadden we het enige aardgastankstation van Nederland. :P

Na de oorlog is de elektrische tram opgeruimd en is het trolleynet nog een aantal jaren gehandhaafd.
Direct na de oorlog zijn de bakken van de tramrijtuigen in Groningen nog gebruikt als noodwoningen, ze noemden dit HET TRAMDORP.

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: ma 20 mar 2023, 10:13
door Piet Groot
Een post-bagagewagen van de Gooische Stoomtram, gebouwd in 1903 in Görlitz.
Deze reed op normaalspoor, maar in smalspooruitvoering waren ze gewoon smaller...

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: di 21 mar 2023, 09:20
door Piet Groot
Een eigenzinnige Franse motorlocomotief op 60 cm. uit de eerste wereldoorlog.
Zelf vindt ik het locomotiefje er goed en tijdloos uitzien, er is aandacht aan het ontwerp besteed.
Wat ook opvalt is dat de machinist achterop zit, de luie stoel voor zal wel voor mijnheer de officier zijn. :P
De gewone soldaten moesten een plekje vinden op de platte wagens achter hel locje....


Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: di 21 mar 2023, 21:34
door Piet Groot
Een Duitse militaire smalspoortrein met een Oberursel motorlocomotief ergens aan het front in Noord-Frankrijk, in de eerste wereldoorlog.

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: wo 22 mar 2023, 19:30
door Gerrit
Hier een 60cm smalspoor locje voor de Britse marinewerf in Chatham uit 1903. Deze 'duizendpoot' kon 20 pk opbrengen en hat een ééncylindermotor met twee tegen elkaar inwerkende zuigers. Wielen 16 inch diameter, wielbasis van de draaistellen 1 voet 9 inch. Bouwer: Hornsby-Akroyd uit Grantham (GB).
Afbeelding

Mvg,
Gerrit.

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: do 23 mar 2023, 09:01
door Piet Groot
Gerrit, bedankt voor het plaatsen van de foto van dit zesassige locje.
Hoe die motor werkte met één cilinder en twee zuigers, ben ik nog niet achter. Het zal geen simpel locje zijn geweest.

Tot 1961 stond thuis in de maalderij een stationaire ééncilinder gloeikopmotor van 29 PK uit 1929.
Een enorm ding van het merk Ruston Hornsby met twee vliegwielen van bijna anderhalve meter in diameter.
Dat was niet gebruikelijk, het was ook een speciale bestelling.
Ook toen de maalderij al buiten gebruik was, onderhield opa de motor en liet hij de motor eens per maand draaien.
En ik zorgde wel dat ik daarbij was :P
De motor heeft nu zijn derde eigenaar en draait nog af en toe .....

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: do 23 mar 2023, 09:32
door Piet Groot
Hier een filmpje met een vergelijkbare Ruston & Hornsby, ook een met twee vliegwielen.

https://www.youtube.com/watch?v=vAmhWyZJRV0

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 00:03
door Piet Groot
Op Java werd veel rietsuiker verbouwd.
In de oogsttijd werden op grote suikerrietplantages ook grote aantallen smalspoorlocomotieven gebruikt om het riet naar de eigen suikerfabriek te brengen, ga er maar van uit dat elke locomotief destijds een sleep van een twintig wagens moest trekken.

Dit zijn foto's van de suikerfabriek Djatiroto 2 op Midden Java in 1924:

Afbeelding
Een foto van het locomotievenbestand met een kleine dertig locomotieven.


Afbeelding
De enorme locomotievenremise met daarvoor een aantal locomotieven en vier motordraisines.
Het schijnt dat er tot voor kort nog een aantal smalspoorlocomotieven aanwezig waren, in alle stadia van verval.

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 11:29
door Piet Groot
En speciaal voor ons nieuwe lid Fred55 een foto van een Hohenzollern locomotief op 75 cm. spoor in de Geldersche Achterhoek.

Afbeelding

Loc 14, de Anholt van de GTM.

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 15:17
door RonaldKuijl
Wie is nu eigenlijk begonnen met het ontwerp van deze loc? B&R, Werkspoor Hohenzollern?
Alleen het (naam)plaatje maakt ze anders. Vandaag de dag zou er een rechtzaak volgen. :D
Allemaal de degelijke vierkante dozen.

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: vr 24 mar 2023, 18:10
door Hanno
het zijn weer allemaal leuke - mooie plaatjes.
mijn LGB tram is inmiddels van wielen met koppelstangen voorzien, ziet er veel leuker echter uit ;)
mvg. Hanno

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: za 25 mar 2023, 11:09
door Piet Groot
Ronald, rond 1870 was de tijd rijp voor de ontwikkeling van de stoomtram en dus ook de bijbehorende locomotieven.
In Engeland, Zwitserland en Duitsland, ze beconcurreerden elkaar en namen de goede ideeën van elkaar over.
Dus alle tramlocomotieven begonnen steeds meer op elkaar te lijken.

Dat vindt ik trouwens nu van de banken in Nederland ook, pinnen, sluiten van filialen, beperken van contact met klanten, ze kopiëren elkaar.
Ook schepen, auto's en vliegtuigen zijn nu vaak klonen van elkaar, dat hou je met patenten niet tegen.

In 1883 begon Backer&Rueb pas met het bouwen van locomotieven, en bouwde eerst locomotieven van anderen na.
Toen reden de eerste vierkante Hohenzollern en Henschel tramlokomotieven in Nederland al.
Ik denk dat B&R veel bij de locomotieven van deze firma's heeft afgekeken.
Werkspoor is in 1891 opgericht, en deed later hetzelfde als B&R.

Afbeelding

B&R loc 16 bij de RTM, de RTM bestelde later EXACT dezelfde machines bij Werkspoor naar de tekeningen van B&R. :P

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: zo 26 mar 2023, 11:06
door Piet Groot
Dit Backertje voor de DSM kan je als het prototype van de rechthoekige trams van Backer&Rueb beschouwen:

Afbeelding
Locomotief DSM 1


Bij de Ooster Stoomtrammaatschappij werd een model ontworpen met afgeronde hoeken.
Deze vorm is afgeleid van de Engelse stoomtrams van Merryweather.
Dit model is voor veel trammaatschappijen gebouwd; in Suriname bijvoorbeeld, zijn ze tot in de jaren 60 van de vorige eeuw gebruikt, en pas een jaar of 10 geleden gesloopt......

Afbeelding
Locomotief OSM 8

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: ma 27 mar 2023, 06:37
door Piet Groot
Rond 1900 bouwde de stationschef Ed Barnes;van het station Rochester Junction, een station van de Michigan Central Rail Road in de Verenigde Staten, zelf een draisine.
De meeste draisines waren toen railfietsen of waren uitgevoerd als een vliegende Hollander, dat was natuurlijk zwaar werk.
Maar Ed Barnes bouwde een draisine met stoomaandrijving. :P

Dit is de kleinste "stoomlocomotief draisine" waar ik ooit een foto van heb gezien.


Afbeelding