Pagina 1 van 40

Smalspoor in het wild.

Geplaatst: zo 16 okt 2022, 12:11
door Piet Groot
Een vooroorlogse foto van een smalspoor motorlocomotief met als lading op een platte wagen erachter een complete stoom locomobiel.

Sinkep Tin Maatschappij op het eiland Riouw, Indonesië.

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: zo 16 okt 2022, 19:28
door Piet Groot
Het lijkt me leuk om van Smalspoor in het wild een serie te maken.
Mijnheer Märklin brengt natuurlijk alleen het spoorse materieel uit waaraan geld kan worden verdiend.
Maar er is meer geweest, ook in Europa....

Deze Deense railauto op normaalspoor reed rond in het wilde noordwestelijke deel van Jutland bij het dorpje Thyboron.
De foto is gemaakt tijdens de tweede wereldoorlog, de soldaten zijn van de Deutsche Kriegsmarine, die daar actief waren met de Atlantikwall.

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: di 18 okt 2022, 12:31
door Piet Groot
De Apeldoornsche Tramweg-Maatschappij. Op 75 cm. spoor

Afbeelding

De linker railtractor met de glazen koetsopbouw is in 1923 verkocht aan de Tramweg Maatschappij De Graafschap en voorzien van een goederenopbouw.
Op de eerste gebruiksdag bij de TMDG kwam de railtractor in botsing met een stoomtram, en was total loss.
De nieuwe goederenopbouw is verwerkt in een goederenwagen op 75 cm. spoor en heeft nog jaren dienstgedaan.

Het rechter motorrijtuig is in 1905 of 1906 gebouwd door de Societá Diatto in Turijn met een Fiat motor, heeft als open motorrijtuig dienstgedaan bij een tentoonstelling in 1906 in Milaan; in 1911 bij de vliegfeesten op Soesterberg en is in 1917 overgenomen door de ATM en verbouwd tot een dicht rijtuig.
In 1923 verkocht aan de TMDG en in 1925 in dienst gekomen als motorrijtuig 404 bij de GWSM en uiteindelijk afgevoerd in 1933......

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: di 18 okt 2022, 13:34
door Piet Groot
Deze foto van een motorrijtuig is gemaakt in 1906 in Milaan.
In 1911 reden twee exemplaren in deze staat bij de luchtvaarttentoonstelling op Soesterberg.
Daarna werden ze in Apeldoorn en in de Achterhoek verbouwd tot gesloten motorrijtuigen en pas in 1933 gesloopt!

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: za 22 okt 2022, 23:06
door Piet Groot
En dit is het idiootste smalspoorwagentje dat ik ooit ben tegengekomen.
Een paar Duitse militairen en een enorme granaat op een vreemd smalspoorwagentje met vier grote en twee kleine wielen daartussen.

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: zo 23 okt 2022, 09:09
door Truckerjoep
Mooie plaatjes en info Piet. Meer dan 100 jaar terug, destijds waren de mensen hun wereld aan het verkennen en en uitbreiden.
De route vanaf de tentoonstelling naar Soesterberg is al een hele onderneming geweest destijds. Nu is dat een fluitje van een cent, maar ooit....

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: zo 23 okt 2022, 11:46
door Piet Groot
In 1911 werd er in Soesterberg een vliegfeest, en een grote rondvlucht en vliegwedstrijd in Europa georganiseerd.
Het publiek kon met de bewuste Diatto motorrijtuigen op 75 cm. spoor in Soesterberg komen.
De beide motorrijtuigen hadden elk één motor reden rug aan rug gekoppeld over een enkel spoortje heen en weer.

Er is een foto van:

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: di 25 okt 2022, 09:39
door Gerrit
Het plaatje van Piet met de "granaattrijder" heb ik rondgestuurd binnen de deskundigen van de NVBS Railverzamelingen wat onderstaand verhaal opleverde. Het plaatje brengt overigens in herinnering dat de welbekende leugenbaron Von Münchhausen ook al eens op een granaat door de lucht gereisd heeft. Niets nieuws onder de zon dus....

Het gaat om een artilleriegranaat op een lorrie.
In de 1e Wereldoorlog werd uitgebreid gebruik gemaakt van veldspoor voor de bevoorrading van munitie en andere zaken. Voor de artillerie werd vaak binnen de afdeling ook veldspoor gebruikt. Een artillerie-eenheid heet een afdeling en bestond/bestaat uit 3 gevechtsbatterijen met elke 6 vuurmonden. Die staan ca 50 meter uit elkaar zodat één batterij al een breedte heeft van ca 250 meter. Wanneer 3 batterijen in stelling staan wordt dat dus gauw 750 meter.
Artilleriegranaten kunnen zeer groot/zwaar zijn en daarom werden die lorries gebruikt binnen de afdeling en batterij. Er zijn wel foto´s bekend van aanlevering van die granaten met vrachtauto´s maar die kwamen vaak vast te zitten.
Nu nog de wieltjes: ik vermoed dat de lorrie op die wieltjes kon worden gezet om dan de lorrie te kunnen draaien zodat de granaat rechstreeks in een vuurmond geladen kon worden. Op bijgaand plaatje is een lorrie te zien met een ietwat andere constructie om de granaat te kunnen laten draaien.


https://postimg.cc/ZBktD331

Mvg,
Gerrit.

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: do 27 okt 2022, 11:44
door Piet Groot
Gerrit, bedankt voor je uitleg.

De eerste foto in dit draadje, met de foto van die smalspoorloc op het Indonesische eiland Riouw,
is volgens mij van een loc van het Duitse merk OBERURSEL.
Oberursel is al vrij vroeg door O&K overgenomen.

Dit type lok heeft een grote eencilinder benzolmotor en twee vliegwielen.
De motor is watergekoeld met een open systeem.

Op youtube staat een leuk filmpje van een pas gerestaureerd exemplaar, waarvan de motorhuif nog niet is aangebracht:

https://www.youtube.com/watch?v=P3g1t10EfI0

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: do 27 okt 2022, 12:28
door Piet Groot
Het is weer tijd voor een nieuwe smalspoor locomotief.
Van deze loc heeft LGB een model uitgebracht in twee uitvoeringen; LGB 22851 en 22852.

In 1917 bouwde Henschel voor de Duitse Heeresfeldbahnen 20 exemplaren van deze grote Malletlocs met de asindeling C-C.
Na de 1e wereldoorlog bouwde Hanomag er nog twee, maar dan zonder voorverwarmer.
Hiervan is er nog één over, LGB heeft van deze loc ook diverse modellen.

Van de in 1917 door Henschel gebouwde serie van 20 zijn de meeste na de wapenstilstand van 1918 door Frankrijk buitgemaakt, de meesten zijn in de Franse overzeese gebieden terecht gekomen.
Het gros van deze serie is omgespoord en is bij de Hedjaz Baan voor zware goederentreinen gebruikt.

Afbeelding

Deze is in 1919 bij de NWE in de Harz gebruikt, opgeëist door Frankrijk en in 1928 verkocht naar Spanje.

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: do 27 okt 2022, 13:56
door Hanno
Allen,
bedankt voor deze leuke plaatjes en info.
Ik ken iemand met de LGB mallet, hij heeft er regelmatig problemen mee omdat het digitaal aansturen van de 2 motoren niet goed werkt. Waarom?
Maar hij is mooi en voor mijn baan veel te groot.
mvg. Hanno

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: do 27 okt 2022, 19:41
door Piet Groot
Hanno, bedankt! Wat mij betreft gaan we gewoon door met deze serie, we moeten met z'n allen gewoon meer posten op het forum om het voor elkaar interessant te houden :idea:

Van deze uitvoering van de LGB mallet kan ik slechts dromen, je kunt niet alles hebben.
Maar ik heb genoeg onderdelen verzameld om twee stuks van de latere uitvoering van Hanomag te kunnen bouwen....
Het lijkt mij prachtig om er twee gekoppeld te laten rijden.

Wanneer ik in de schoenen van je treinenkennis stond, ging ik net zo lang storing zoeken en onderdelen vervangen totdat de storing is opgelost.
Daar moet uit te komen zijn; onderdelen zijn nu echter moeilijk te vinden en het zal een dure grap worden wanneer je het repareren door een ander laat doen.

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: do 27 okt 2022, 20:45
door Hanno
Dag Piet,
Hij is mooi, maar ik droom er niet van omdat ik hem veel te groot vind.
Het probleem met de 2 motoren en decoder had mijn 21842 (te goeder trouw gekocht van Bertus) ook, 1 motor was zelfs opgeblazen. :evil:
Ik heb de decoder laten zitten , 1x nw motor en verder omgebouwd naar analoog
Hij rijdt nu prima , verlichting is ook aangepast zodat het bij 6V rij spanning al werkt.
Zo ga ik de verlichting van m'n 2080D ook aanpassen, de kosten zijn nihil.

vandaag weer wat aan de bedrading van de baan gedaan, seinpalen koppelen met wissels en d.m.v. 1203 (weer 1 met rot contact :evil: weer te solderen) sporen +/- -/+ ompolen en koppelen.
Dit is een flinke puzzel, maar GEDULD is een schone zaak
Ook een stukje spoor met S bocht vervangen door bijna recht en loopt zo veel mooier.
En zo gaan we lekker verder
mvg. Hanno

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: za 29 okt 2022, 03:52
door Almar
Hallo allemaal,

Niet te ver van huis en vandaag de dag nog steeds operationeel is de Brohlthal-Eisenbahn in Duitsland. Ook wel bekend als de Vulkan-Expreß. Hier wordt zowel met diesel als stoom gereden. Wij waren er drie jaar geleden. En hebben een ritje en wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor verdere info zie; https://vulkan-express.de

Vriendelijke groet, Almar

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: za 29 okt 2022, 09:58
door Piet Groot
Almar, mooie foto's van een interessante baan.
Opvallend zijn de excentrisch geplaatste normaalspoorbuffers;
dan konden de smalspoorlocs op driebenig spoor normaalsporige goederenwagens meenemen.

Jarenlang was bij deze baan een van de twee door Hanomag gebouwde C-C Malletlocs in gebruik.
LGB heeft deze uitgebracht onder nummer LGB 23851, maar helaas zonder bufferbalk met de normaalspoorbuffers.

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: za 29 okt 2022, 12:18
door Roelof
Prachtige baan inderdaad!

LGB heeft ook de diesellok 24512 uitgebracht (die ik al heel lang zoek trouwens), maar ook daar geen buffers!

groeten van Roelof

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: za 29 okt 2022, 20:13
door Almar
Almar schreef:Hallo allemaal,

Niet te ver van huis en vandaag de dag nog steeds operationeel is de Brohltal-Eisenbahn in Duitsland. Ook wel bekend als de Vulkan-Expreß. Hier wordt zowel met diesel als stoom gereden. Wij waren er drie jaar geleden. En hebben een ritje en wat foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor verdere info zie; https://vulkan-express.de

Vriendelijke groet, Almar

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: za 29 okt 2022, 22:47
door Piet Groot
En speciaal voor Hanno; een gemengde tram van de Geldersche Tramweg Maatschappij in Terborg op het GTM emplacement vlak voor vertrek.
Je zal zo'n tegemoetkomende tram tegenkomen aan de rand van een smalle openbare weg aan jouw kant van de weg en ook nog een tegenligger tegenkomen!

De locomotief is een drieasser, oorspronkelijk van de G.W.S.M. en heeft geen flens aan de wielen van de middelste as.

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: zo 30 okt 2022, 00:24
door Almar
Oops, ergens is er iets niet goed gegaan....twee keer hetzelfde bericht was niet de bedoeling.... Misschien kan de moderator het tweedebericht even verwijderen??

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: zo 30 okt 2022, 08:22
door Hanno
Piet,
Ik heb deze gegevens en is heel leuk om alles te weten.
Als je aan het einde van de trein bent en je gaat linksaf, sta je bij ons voor de deur ;)
De heuvel is "de Paasberg" en vanuit onze achtertuin te zien.
Almar,
mooie plaatjes.
mvg. Hanno

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: zo 30 okt 2022, 18:36
door Piet Groot
Behalve stoomlocomotieven waren -en zijn- er ook stoomrijtuigen.
Een bekende Engelse fabrikant in de jaren 30 van stoomrijtuigen was SENTINEL.
In het rijtuig stond aan de voorkant een verticale ketel, gestookt op steenkool.
Onder het rijtuig hing een zescilinder stoommotor.

In 2003 heb ik nog een bedrijfsklaar, maar gammel exemplaar op 76 cm. spoor bekeken in een depot in Colombo op Sri Lanka.
De spoorlijn waar deze gebruikt werd, was al omgespoord naar breedspoor, maar in dit depot lag nog smalspoorrails en kon er heen en weer worden gereden.
Eens hoop ik deze in onze schaal na te bouwen....

Hieronder een fabrieksfoto van een ander Sentinel stoomrijtuig en een foto van de staande ketel.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: di 01 nov 2022, 20:53
door Piet Groot
Een railcar, gemaakt van een vooroorlogse automobiel mag in deze serie natuurlijk ook niet ontbreken!

Afbeelding

Een leuk model om zelf te bouwen van een automodel in schaal 1:18 of 1:24.

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: di 01 nov 2022, 21:43
door Hanno
Piet,
hij is leuk, dit is op normaalspoor maar zoiets op smalspoor wordt lastig/raar omdat de wielen dan te ver naar binnen zitten.
Als het lukt ook de honden niet vergeten :lol:
mvg. Hanno

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: wo 02 nov 2022, 01:24
door Piet Groot
Afbeelding

Hanno, normaalspoor of smalspoor, alles kan.
Deze verbouwde bus reed op 2 voet, ongeveer 60 cm. spoor. :P

Re: Smalspoor in het wild.

Geplaatst: do 03 nov 2022, 19:14
door Piet Groot
En tot mijn stomme verbazing bestaat nog steeds tenminste één van deze railbussen.
Google maar op MATHERAN LIGHT RAILWAY en zoek bij de afbeeldingen.
De bus is inmiddels 90 jaar oud.

Deze smalspoorbaan in India is nauwelijks bekend, maar bestaat nog steeds......