Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Smalspoor in het wild.

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Hanno
Lid
Lid
Berichten: 977
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Dag Piet,
Gevonden: Dodge Broth nr. 899 blauw/wit
ik kan niet goed zien hoe de aandrijving is.
zoiets is wel te bouwen, zal dan alleen achterwielaandrijving kunnen hebben
de spoorwegen daar zijn wel een heel ander/interessanter verhaal dan hier.
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Detailfoto's van de aandrijving en de wielen van een bus op smalspoor:

Afbeelding


Helaas weet ik niet waar deze foto's zijn gemaakt.

Duidelijk is de aandrijving op één as en kettingaandrijving en het smalspoordraaistel voor.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 977
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

AHA, mijn vermoeden klopt dus ;)
Wie weet ga ik de uitdaging om zoiets te bouwen aan :?:
Dit is veel leuker, dan een dure elekloc zonder bovenleiding :lol:
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Hanno, het zou leuk zijn wanneer je er een bouwt!
Bij nader inzien zijn de laatste detailfoto's ook van dezelfde Indiase railbus op 61 cm. spoor.
Voor het vergelijken met een railauto op normaalspoor een oude foto:

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 977
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Dag Piet,
Het bouwen zal wel lukken, maar om een geschikte leuke cabine met motorkap 1:18 te vinden zal lastig worden.
Als ik het doe, moet het een "personen/goederen" eventueel met bijwagen worden.
Voorlopig eerst HEEL VEEL draden aansluiten, vandaag weer een stap verder gekomen.
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Hanno, bij de TREINENPASSAGE in Leeuwarden heb ik in de loop van de jaren steeds weer leuke automodellen van auto's uit de jaren 20 en 30 in onze schaal gevonden. Ze waren stuk voor stuk betaalbaar en prima gedetailleerd.
T-Fords, A-Fords, en latere types. ga er maar eens langs wanneer je in Leeuwarden bent.

In schaal 1:24 zijn ze voor bij LGB materiaal te klein, ik geef dus de voorkeur aan modellen in schaal 1:18.
Wanneer je met Piko materieel zou rijden, is 1:24 wellicht de juiste keuze.
De auto's uit de jaren 20 waren sowieso kleiner dan de huidige, en ik heb ook de indruk dat veel producenten de modellen iets te klein maken.
En dat is voor ons een voordeel.

HIER EEN VIDEO VAN HET 76 cm. SPOOR TUSSEN KALKA EN SHIMLA IN INDIA, MET IETS MODERNERE RAILCARS:

https://www.youtube.com/watch?v=AgMSb9QMGJI
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

De lijn Kalka - Shimla floreert, hier een Indiase video van het traject met de afgronden en de vele tunnels.
Zo te zien is er weinig toeristisch bezoek, geniet van de video!

https://www.youtube.com/watch?v=EGIOEvrtHmc
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Een prachtige foto van een oud smalspoorlocje met een staande ketel.
En de machinist met die hoed maakt het plaatje helemaal compleet :P

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Sommige smalspoorlocomotieven op Kaaps spoor, een spoorwijdte van 1067 mm., waren enorm, even groot als normaalspoorlocomotieven!

Hier een ontspoorde Garratt locomotief in Kenya, een land in het zuiden van Afrika, de foto is uit 1946.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 977
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

EVEN APELDOORN BELLEN :lol:
mooie Garret , zal een flinke klus geweest zijn terug op de rails zetten
Mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Het zal zeker een klus zijn geweest om deze zware locomotief weer op de rails te krijgen.
De volgende Garratt reed bij de Ceylon Governmental Railroad op 76 cm. spoor in de heuvels op Sri Lanka.
Op dit eiland gebruikten ze op het breedspoor een aantal Garratts voor de goederendiensten, en slechts één op smalspoor.
Maar in 1943 is deze Baby-Garratt -zo noemden ze hem echt- in Nuwara Eliya op zijn zij terecht gekomen.
Hij is weer op het spoor gezet en is nog jaren in gebruik gebleven.
Na de buitengebruiksstelling stonden in 2003 de beide onderstellen nog op de schrootplaats van het depot Ratmalana.
De ketel werd toen al jaren gebruikt als stationaire ketel in de Wellawatta Spinning Mill, een lokale weverij.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Afbeelding

Dit is het traject op Sri Lanka, tussen Nuwara Eliya en Nanu Oya , waar de Garratt van het vorige plaatje voor was aangekocht.
Dit werd de Horseshoe Bend genoemd, het ligt er nog net zo bij, alleen zonder trein en rails.

Ik ben er geweest, de route werd beschreven: "stop langs de weg, bij het einde van de theeplantage en klim bij het graf van een Schotse planter onder een theestruik omhoog naar het smalspoortaject" .
Het was makkelijk te vinden....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Deze foto is gemaakt in Waterland, in Noord-Holland.
De locomotief is no.4 van de N.H.T. en draagt de naam Buiksloot, een typisch Nederlandse naam.

De Buiksloot is in 1888 gebouwd door Backer&Rueb in Breda en was van het open type van B&R, bij slecht weer en in de winter konden de openingen dicht gezet worden met houten ramen. De loc is gesloopt in 1933.
De loc reed op meterspoor tussen Amsterdam en Edam en/of Purmerend.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

Dit is in het tramstation te Purmerend. Als ik het me goed herinner hangt een naamplaat van deze lok in het Spoorwegmuseum, op de bovenverdieping van het depotgedeelte van de goederenloods.

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Afbeelding

Dit is een Wismarer railbus van de Steinhudersee Bahn in Duitsland.
De bus heeft twee tweeassige draaistellen.
Ik ga hem nabouwen, door twee kappen van de korte LGB railbussen van het type Friesland aan elkaar te plakken.
Op de baan zal hij gebruikt worden als een analoog en automatisch pendelend trammetje.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Skjold
Lid
Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 07:51
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Zetten

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Skjold »

Dag Piet, ik zie uit naar foto's van je bouwproces. Lijkt me leuk om te volgen. Groet, Harrie
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 977
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Dag Piet,
op ebay DE was ik aan het bieden op zo'n zelfbouw model (ook uit 2 op gebouwd) in de rode kleur.
er zat een motorblok van een 2 as dieseltje met de rode contra gewichten en stangen onder.
zag er leuk uit, maar hing helemaal scheef en de naad in het midden was duidelijk te zien
mijn hoogste bod voor deze opknapper werd dik overboden
ging voor €242,00 weg , in mijn ogen door een "gek" gekocht.
zoiets kunnen wij "simpel" zelf bouwen
alvast sterkte met dit leuke project
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Harrie, de welkome mogelijkheid om samen met Ronald Kuijl een paar Backertjes voor eigen gebruik te bouwen is er tussen gekomen.
Backertjes bouwen is al heel lang een vurige wens van mij geweest. De Backertjes moeten eerst af.

Jouw LGB kappen van type Friesland blijven dus eerst even liggen.
Wel heb ik inmiddels vrijwel alle verdere onderdelen die ik nodig heb verzameld.
Het enige wat ik nog zoek is het interieur met stoelen van één Wismarer type Friesland of een VARKENSSNUITJE.
Maar zelfbouw van dit deel kan ook.

De bedoeling is dat het motorrijtuig analoog op een apart stuk spoor gaat rijden.
De elektronica voor de pendel voor dit motorrijtuig is met succes beproefd.
Van de twee kappen van het type Friesland zaag ik elk een stuurstand af, dan kan ik een ijzersterke verbinding maken door de tussenwanden te verlijmen en tegen elkaar te schroeven.
De totale lengte wordt op schaal, maar in de zijwanden zit dan wel een raam te veel. LGB had de gewoonte om alles iets te kort te maken...

Hanno, bij mij komt er gewoon een LGB motordraaistel in, die ik gedeeltelijk in de rijtuigbak laat verzinken.
Ik gebruik een deel van een bodemplaat van een LGB dieselloc hiervoor.
Aan de andere kant komt een draaistel van een Zwitsers rijtuig van LGB onder met dezelfde radstand. Het totaalplaatje zal op het origineel lijken.

Het probleem van gekochte ombouwsels van anderen vindt ik; dat ik zelf eigen missers in de bouw beter accepteer dan die van een ander.
Maar bij modelbouw blijft het altijd nodig om compromissen te sluiten. Een model blijft altijd een eigen interpretatie van het origineel.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 977
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Piet,
dan wordt het de zelfde oplossing als mij rood/gele diesel set uit 2x 3064.
motorblok Stainz de drijfstangen wel er op.
het verschil in o.a. wieldiameter heb ik voor lief genomen omdat het niet echt opvalt.
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Dit was locomotief 12 van de Tramweg Maatschappij Oostelijk Groningen, de OG.
Een Backer&Rueb locomotief, oorspronkelijk gebouwd voor de TBC, Tiel-Buren-Culenborg.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Doetinchem, in 1957, het laatste bedrijfsjaar van de Geldersche Tramweg Maatschappij.

Rechts het museumtramstel met loc Silvolde, met de nog in het smalspoormuseum aanwezige rijtuig en bagagewagen.

Links een van de vierassige goederentramlocs met een open goederenwagen.
Een onderstel voor deze loc heb ik al eens gebouwd uit LGB onderdelen, hij rijdt door R1.

De goederenwagen is te maken uit een open LGB wagen.
Wanneer je het onderstel het midden inkort, krijg je een kleinere radstand zoals bij het origineel.
De bak is vrijwel onzichtbaar in te korten wanneer je de bak aan weerszijden op de plek van het profiel van de zijwand inkort en op de zaagsnede een nieuw profiel lijmt.


Afbeelding


Wie deze foto gemaakt heeft kon ik niet achterhalen, het is een afbeelding uit een kalender.
Deze foto heb ik afgebeeld, omdat je hierop de originele rode kleur van het onderstel van de loc kunt zien!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Nog een treinstel speciaal voor Hanno :P
Het reed op normaalspoorrails bij de Ocklawaha Valley in de USA.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 977
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

:lol: :lol: :lol:
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2860
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Zou dit de inspiratie zijn voor dat propellerding van LGB?

Afbeelding

Of deze?

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 977
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Ik mis de STERMOTOR :lol:
mvg. Hanno
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”