Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Smalspoor in het wild.

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

PLine uit Calcutta

We blijven even in India, maar nu in bij een kleinserie fabrikant, die messing modellen maakt van Indiaas smalspoor.

Bij toeval kwam ik een paar jaar geleden bij Catawiki een tweedehandsmodel tegen van een modern diesellocomotiefje van de Darjeeling Himalayan Railway op 45 mm. spoor.
Er was nauwelijks belangstelling voor.
Ik had nooit van PLine uit Calcutta gehoord, maar ik heb de gok gewaagd.
Achteraf bleek dat ik voor iets meer dan 10% van de nieuwprijs het messing acculocje met afstandsbediening gekocht had!
Hij liep niet, er was één schroefje los en een acculader ontbrak..... Maar dat was snel verholpen.

Afbeelding

Wanneer je op facebook kijkt wat ze maken, dan gaat een wereld voor je open.
Maar ik moet eerst maar een flinke prijs in de staatsloterij winnen, even de trekking op de 10e afwachten :P
Kijk zelf maar; er gaat een smalspoorwereld voor je open:

https://www.facebook.com/pline.co.in/
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 984
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Dag Piet,
een KOOPJE hij is net echt, voor 45mm spoor en schaal ?
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Hanno, soms vindt je iets voor relatief weinig, soms betaal je te veel.
De schaal is 1:19, maar hierdoor is dit locje, dat in het echt op 61 cm. spoor rijdt, goed passend bij 1:22,5 materieel op meterspoor.
Bij het model is de spoorbreedte instelbaar, de wielen staan nu op 45mm.
Beide assen worden elk door een afzonderlijke motor aangedreven, de accu zit in de cabine en de afstandsbediening werkt goed.
Meestal wordt dit locje analoog en met stroomafname van de wielen geleverd.

Er is in Europa één bedrijf die PLine verkoopt, ze kunnen geleverd worden uit Zwitserland:

https://trading1617.internet-box.ch/pline/home/
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Vandaag kan je zeilen op het spoor, er rijden hier toch geen treinen :roll:

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Dit is een locomotief die je volkomen verkeerd kan beoordelen.
Het is geen motorloc, maar een stoomloc die op het Britse Kanaaleiland Jersey rondreed.
Een loc van het merk Sentinel met een compacte staande ketel en een stoommotor, deze heeft waarschijnlijk vier cilinders.
Ze bouwden ook auto's volgens hetzelfde principe, die stoommotoren draaien bijna geruisloos!

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Deze locomotief was de voorkant, met de complete aandrijving, van een Sentinel stoomrijtuig dat op Jersey rondreed.
De locomotief is gesloopt, de bak van het stoomrijtuig bestaat nog en heeft als zomerhuisje de jaren overleefd.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Deze rondrit met een motortram van de Gooische zou ik nu ook wel willen meemaken!

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 474
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Volgens het CBS is dat €15,28 per volwassene in prijzen van vandaag.
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

en zo zagen die dagabonnementen eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Het kartonnen edomondsonkaartje is een stationsafgifte van 3 maart 1939 kort voor het einde van het traject naar Amsterdam Weesperpoort; het papieren een conducteursafgifte.

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Gerrit, bedankt voor de foto's van de kaartjes, de kaartjes zijn gewoonlijk een ondergeschoven kind binnen de treinenhobby
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

In België reed bij de SNCFC tussen 1937 en 1940 een prachtige railbus rond op Kaaps Spoor.
Deze is volgens mij echt de moeite waard om na te bouwen. :P
Helaas is deze bus bij de Duitse inval van 1940 in België verwoest.

Afbeelding
Marbehan 1938
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 474
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Bicycle railway; echt smal

Afbeelding

https://youtu.be/KQKX8JMwYcw
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Leuk dat je deze tekening plaatst.
In mijn ogen is dit ook een van de meest absurde uitvindingen op treinengebied!
De tweede rail zit boven de locomotief. Dat is een constructie die veel meer geld kost dan een tweede rail op de grond.
De wielen onder zullen wel twee flenzen gehad hebben, een constructie die ik dertig jaar geleden nog gezien heb bij een veentreintje in het Emsland.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 474
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Hoi Piet,

Klopt, zie het filmpje in de link eronder. De gedachte was dat deze trein zo smal was dat op de plek van 1 normaalspoor trein er twee van dit soort type zouden kunnen rijden. Nadeel was dat ze zo smal waren dat het meenemen van goederen een probleem was. En daarmee werd destijds het bulk van het geld verdient.

Groet,
Ronald
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

De snelste verbinding met het noorden van het land was de trein te nemen naar Enkhuizen, dan de boot naar Stavoren en dan vanuit Stavoren verder met de trein richting Leeuwarden.

Er was nog een mogelijkheid; de Lemmerboot naar De Lemmer en dan verder met de tram van de NTM door Friesland, de tram reed tot Groningen en Assen.
In de eeuwen voorafgaand aan de aanleg van de spoor- en tramlijnen voeren schepen vanuit Amsterdam via De Lemmer tot in Groningen, deze verbinding bleef nog lang bestaan!

Afbeelding
De Lemmerboot tussen Amsterdam en Lemmer, hier verlaat ze de haven van Lemmer.

Afbeelding
Een bord in De Lemmer, voor een verdere vaarverbinding...

Afbeelding
Het NTM tramstation in De Lemmer, gezien vanuit de haven
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

En ook hiervan zijn kaartjes in mijn verzameling aanwezig! Allereerst drie enkeltjes Amsterdam - Groningen per boot en aansluitende tram (vaak zo lang dat er twee locs voorstonden); alle drie september 1942. Keuze genoeg: boot 1e kajuit (=1e klasse) + tram 2e (had geen 1e); boot 1e kajuit en tram 3e; boot 2e kajuit en tram 3e klasse. Rangen en standen dus....

Afbeelding

Ook uit 1942 een beurtvaartadres:

Afbeelding

en een deel van een fietsvervoerkaart van 10 juni 1943:

Afbeeldingphoto sharing

Inderdaad, in de Tweede Wereldoorlog was de bootdienst drukker in gebruik nu het treinreizen minder aangenaam was door luchtaanvallen, enz.

Mvg,
Gerrit.
Gebruikersavatar
egroenew
Lid
Lid
Berichten: 293
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 10:15
Provincie: Overijssel
Land: NL
Contacteer:

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door egroenew »

Niet de Lemmerboot, maar het ex stoomschip Bosman, nu De Nedelander, die ik enkele jaren geleden fotografeerde bij een scheepswerf in Lemmer. Dit schip voer als veerboot tussen Stavoren en Enkhuizen. Dit schip is in 1915 gebouwd.

Afbeelding

Groet
Eric
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 984
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

In mijn jonge jaren vond ik de "motorwagen nr. 57" van de haagse tram en de "blauwe tram" zeer imposant
Piet, er is veel info wil je er een foto's van plaatsen ?
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Hanno, over de Blauwe Tram en motorwagen 57 van de HTM weet ik vrijwel niets. Hopelijk kan iemand anders hier een stukje over schrijven.

Eric, wat is dit een imposante boot, dat deze nog bestaat! Weet je er meer over?

Gerrit, kaartjes zijn jouw specialiteit, bedankt dat je ons er van laat meegenieten.
De kaartjes geven ons een momentopname van een tijd die voorbij is.

Over het vervoer te water en per tram in Lemmer vond ik een serie van vier artikelen op het internet, ze zijn echt de moeite waard!

https://www.spanvis.com/lemmer/de-tram-in-lemmer-1
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Voor Eric; De Nederlander voer oorspronkelijk als veerboot C. Bosman, hier in de spoorhaven van Enkhuizen
Er is een facebook pagina over De Nederlander: https://www.facebook.com/groups/183316918471740/
Afbeelding

Op verzoek van Hanno; De Voorwaarts, de kleinste veerboot van de Texelsche Eigen Stoomboot Onderneming, op weg naar Den Helder.
Deze werd jarenlang gebruikt om snel een ambulance naar Den Helder te kunnen overzetten, en als fietsenbootje in het seizoen.
Dat gebeurt nu met een heel grote zeewaardige veerboot uit de reguliere dienst, ook 's nachts.
Toen ik nog op Texel woonde, was dat een geruststellend gevoel.
Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 984
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

de Voorwaarts heeft jaren in Scheveningen gelegen en was inmiddels best een "roestbak" die voor sportvisserij gebruikt werd
huidige naam? en of hij er nu nog ligt?
mvg Hanno
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3334
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Truckerjoep »

In Stavoren werden toch ook wagons overgezet naar Enkhuizen?
In Lemmer voer ook de Jan Nieveen. Deze is nog een tijd terug geweest. Maar de vaarverbinding is opgeheven. Meen dat die boot in Zweden getraceerd was.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Jacob, de Jan Nieveen is de boot die de haven van De Lemmer verlaat op de foto die ik maandag plaatste.
Later heeft de boot een dieselmotor gekregen.

Tussen Enkhuizen en Stavoren voeren ook stoomponten voor het overzetten van goederenwagens.
Later lag er een in De Zaan op de grens van Wormerveer en Koog a/d Zaan, op het dek was een dancing gebouwd.

Waarschijnlijk werd voor 1940 veel meer over het water vervoerd dan over de rails en de weg tezamen.

Afbeelding
Een spoorpont tussen Enkhuizen en Stavoren in 1909
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Het wordt weer tijd voor een ander onderwerp.
Mallets in de Verenigde Staten.
De achterste assen met de achterste cilinders zitten bij een Mallet altijd vast in het frame; bij de modellen van LGB zijn ze echter ook draaibaar om door R1 te kunnen.
Zie je hoever de voorste assen in werkelijkheid in een krappe bocht uitwijken?
https://postimg.cc/G9BtG6tP'
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2873
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Het kost wat meer moeite dan ik gedacht had om geschikte foto's van Amerikaanse Mallets bij elkaar te zoeken, dit wordt later vervolgd.
Dus alweer een boot!

Een foto van het stoomschip dat rond 1900 door de ringvaart van De Beemster een regelmatige dienst onderhield tussen Avenhorn en Purmerend.
Het schip was van de familie Mol uit Avenhorn, de boot werd De Mollenboot genoemd, want de hele familie Mol werkte op het schip en hield het in de vaart. Vader Mol was de schipper, en zijn vrouw zorgde voor het natje en het droogje in de kajuit.
Het familiebedrijf bestaat nog steeds; nu als transportbedrijf met vrachtauto's.

Hout blijft op het water drijven, zeeschepen brachten de stammen naar Purmerend, daar werd een vlot van de stammen gemaakt, en een houtzager van de stoomzagerij boomde het vlot naar de zagerij.... hier komt hij De Mollenboot tegen, 10 km. vanaf Purmerend.....

Afbeelding

Hoe ik dit weet? In het huis op de achtergrond heb ik zeven jaar gewoond en mijn grootvader was de laatste molenaar van deze meelmolen.
De foto is gemaakt vanaf de dijk van De Beemster en het dorp op de achtergrond is De Beets.
De volgende aanlegplaats van de boot is bij de molen, hierna gaat de boot naar Oosthuizen en verder.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”