Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Smalspoor in het wild.

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Een fabrieksfoto van een Engelse steamwagon; een vrachtauto voor de openbare weg.
Zie je de kentekenplaat op de schoorsteen?
Ik schat dat de foto rond 1910 is gemaakt.


Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Nu weer terug naar ons eigen landje.
De tramlijn Helder - Huisduinen, op 70 cm spoor, met veel eigengebouwd materieel.
De twee Backer&Rueb locjes zijn natuurlijk gebouwd in Breda; ze hadden eerst een staande ketel met te weinig vermogen;
kort daarna kregen deze locjes een liggende ketel.
Maar ze begonnen voor de aanschaf van de B&R locjes, met een zelf gebouwd motorlocje, die niet beviel.
De laatste stoomloc was te zwaar voor het lijntje en heeft daarna nog dienst gedaan bij twee bedrijven in Limburg.
In Limburg hadden ze het dak van dit vierkante locje verwijderd; er is zelfs op het internet een stukje film van dit locje in bedrijf, zonder dak :P

Afbeelding

Zie ook:
https://www.youtube.com/watch?v=ndfQrIcco5c
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Bellingwolde; een Backertje onder stoom, voor een locloods van Oostelijk Groningen.
De locomotief was nieuw aangeschaft door de TBC, dat is de maatschappij die Ronald Kuijl nabouwt.
Na de liquidatie van de TBC; heeft deze locomotief -naar volle tevredenheid- nog 30 jaar in Groningen dienst gedaan.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Nogmaals Bellingwolde, maar met een complete stoomtram.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

Hier een plaatje speciaal voor Piet, een ansicht uit de jaren '70(?) van het Spoorwegmuseum

Afbeelding

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Bedankt Gerrit; dit is mijn lievelingstram. :P
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

Ooit waren er in Nederland een flink aantal fabrikanten van ansichten. Nu de "Eeuw van de Ansicht" (1900-2000) is afgelopen zoals wijlen Prof.Duparc (Oom Tram, Sint Ansicht in railhobbykringen) dat noemde zijn dat er veel minder. In 1972 was echter in Baarn nog gevestigd de NV V/H Weenenk & Snel. Ik ben daar in dat jaar eens op bezoek gegaan en mocht - onder toezicht - grasduinen in hun glasplatenarchief. Daar kwam een leuk plaatje van de Stoomtram Walcheren uit, gefotografeerd op de kade van het Kanaal door Walcheren in Middelburg. De brug op de achtergrond is er nog steeds en verbindt het station met de stad. Rechts tussen de bomen is de goederenloods zichtbaar die nu in Goes staat bij de Stoomtrein Goes-Borsele.
Ik heb er toentertijd 250 ansichten van laten maken wat niet eens zo duur was; nu, na 51 jaar, zijn die bijna allemaal op.
De foto kan van de laatste jaren van de tram zijn geweest (hij werd in 1938 opgeheven). En ja, het was smalspoor 1067mm. De vijf locs uit 1905 kwamen van Hohenzollern en waren zeer sterk uitgevoerd. Reden: het verwachte vervoer van materialen voor dijkversterkingen. Anderzijds waren de rijtuigen heel luxe vanwege het vervoer van badgasten uit de "betere kringen" naar Domburg wat ook een "schildersdorp" was. Vandaag de dag staan er nog steeds een stel van de vroegere tramstations.
Mvg,
Gerrit.
Afbeelding
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Een sfeervolle opname uit een tijd die al 90 jaar achter ons ligt; Zo'n tramrit over de openbare weg zou ik graag eens meemaken!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gebruikersavatar
Corpet
Lid
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: za 02 feb 2019, 20:25
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Herwijnen

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Corpet »

Hoi Piet,

Leuk al die info en plaatjes van stoomtrams. Ik heb die tijd ook niet meegemaakt, maar er zijn talloze tramlijntjes geweest. Allemaal weg, helaas.
Ook deze tram op de markt van Gemert is lang verleden tijd.
Afbeelding

Zelf heb ik geen tram modellen van LGB alleen nog een stokoud modelletje van Eggerbahn.

Afbeelding

Dat het overigens nogal tijd doet.

Eggerbahn heeft LGB ongetwijfeld wel geinspireerd. Meerdere Egger lok en wagen modellen zijn later als LGB-model verschenen.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Nederlandse smalspoortrams blijf ik fascinerend vinden...
Vandaag kwam ik deze foto tegen; een afbeelding van een typisch stoomtramrijtuig, dit is er een van de Stoomtram Breskens - Maldeghem .
Deze maatschappij reed op meterspoor in Zeeuws Vlaanderen.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gebruikersavatar
egroenew
Lid
Lid
Berichten: 293
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 10:15
Provincie: Overijssel
Land: NL
Contacteer:

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door egroenew »

Piet Groot schreef: za 04 mar 2023, 22:04 Nederlandse smalspoortrams blijf ik fascinerend vinden...
Vandaag kwam ik deze foto tegen; een afbeelding van een typisch stoomtramrijtuig, dit is er een van de Stoomtram Breskens - Maldeghem .
Deze maatschappij reed op meterspoor in Zeeuws Vlaanderen.

Afbeelding
De smalspoorwegen in Zeeuws Vlaanderen waren heel interessant. Wist je wel dat er rijtuigen van de stoomtram maatschappij Breskens Maldegem achter elektrische motorwagens van de belgische buurtspoorwegen onder andere naar Knokke, Belgie reden. Vorige week was ik nog enkele dagen in Zeeland en Belgie met de fîets onderweg en heb langs meerdere oude tramroutes gereden. In het boek "Geschiedenis van de Tramwegen in Zeeuwsch Vlaanderen" vindt je heel veel informatie en ook fotos of dit thema.

Groet
Eric
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Eric, ze hebben bij de SBM zelfs op het laatste moment besloten om in plaats van het geplande smalspoor van 1069 mm., de lijn vanaf het begin uit te voeren in meterspoor, dit om te kunnen aansluiten op de Belgische tramsporen.
Grensoverschrijdende lijnen waren voor de eerste wereldoorlog heel gebruikelijk, dit in tegenstelling tot de jaren 50.
In de Geldersche Achterhoek waren toen zelfs drie smalspoorlijnen op 75 cm. spoor die eindigden bij een normaalspoorstation in Duitsland....

Afbeelding

Deze serie locomotieven van de lijn Zutphen - Emmerik was zelfs berekend op extra hellingen in de 75 cm. lijn op Duits grondgebied.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Hier een foto van het sneeuwruimen in Duitsland op de Nederlandse GWSM lijn naar het Duitse Bocholt met een Nederlandse locomotief.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Dit is een foto uit 1911 van O&K loc 1411, gefotografeerd in Nieuw Zeeland.
Deze locomotief was toen nieuw.
De loc op de foto heeft een ander machinistenhuis dan het LGBchen 20140, maar lijkt er verder enorm veel op.
Het origineel van het LGBchen is ook in Nieuw Zeeland te vinden.

Afbeelding

https://www.youtube.com/watch?v=v9PjXQEoYEE
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Ook bij de Ford fabrieken in de Verenigde Staten gebruikten ze locomotieven.
Hier een Shay met bescherming om het drijfwerk, dat is me nooit eerder bij een Amerikaanse locomotief opgevallen.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
LGBopSTAD
Lid
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: do 09 mar 2017, 07:16
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Skype: dikvansnek
Locatie: laatste eiland Zuid Holland
Contacteer:

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door LGBopSTAD »

Hoi Piet

Fijn voor iedereen dat jij zoveel tijd heb om overal vandaan die mooie oude plaatjes te zoeken en te plaatsen :mrgreen:
Hier kan ik nog niet veel doen met mijn hand die nog goed moet helen, na een klein ongelukje met de dremel :twisted:
Dus wat klussen binnen aan het doen, en hoe en op welke manier ik er aan gekomen bent, weet ik niet :roll:
maar past WEL mooi bij jou reportage van het oude materiaal.
Afbeelding
Deze is van de RTM, ergens tussen Oostvoorne en Rotterdam genomen, in 1905 :shock:
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 942
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Dag Piet,

die 606 lijkt erg veel op de lgb
hebben deze "koppelstangen" op de wielen?

de Ford met cardanassen is ook mooi, niet zo moeilijk na te bouwen
MAAR nu even niet ;)

mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

De 606 van de GTW, oorspronkelijk loc 6 van de ZE; had koppelstangen, dat was gebruikelijk.
De locs 1-7 van de ZE waren van een iets recenter model dan de loc van LGB, technisch vrijwel gelijk, maar de kast was gemoderniseerd.
No. 3 en 7 zijn trouwens bewaard gebleven.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Ik heb jaren gewerkt bij het Gemeentelijk Electriciteits Bedrijf van de Gemeente Groningen.
Daar hing ook deze foto uit 1910 van de normaalsporige paardentram, voor de remise aan de Nieuwe Ebbingestraat.
Afbeelding

Deze rijtuigen waren gebouwd door Beijnes in Haarlem:
Afbeelding

Na de opheffing van de paardentram werd een tramnet aangelegd op meterspoor, het GEB leverde de elektriciteit en zorgde voor het onderhoud van de bovenleiding en was verder nauw betrokken bij het Trambedrijf.
In de jaren twintig werd het bedrijf uitgebreid met trolleybussen, zoals op de onderstaande foto.
Op deze foto zie je achter de trolleybus een gewone bus en een tram. Het was druk in de binnenstad van Groningen!
Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

The Darjeeling Himalayan Railway is een bekende 61 cm. Indiase smalspoor lijn, die zonder tandrad, de uitlopers van de Himalaya beklimt.
Op een aantal plekken in de lijn zijn lussen (=loops) aangelegd, waardoor de trein hoogte kan winnen.

Hierbij een paar foto's van de Batasia Loop uit de tijd van de aanleg van de lijn. Met wat moeite is de klimspiraal duidelijk te herkennen.

Afbeelding

Afbeelding


En voor de duidelijkheid nog een foto van de simpelere Kurseon Loop in dezelfde lijn.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Sijtse Peterson
Lid
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: zo 08 jan 2017, 19:01
Provincie: Friesland
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Sijtse Peterson »

Hallo Piet,

Mooie beelden.

Gr Sijtse :D
Almar
Lid
Lid
Berichten: 505
Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Locatie: Heinenoord

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Almar »

Hallo Piet,

Wat een leuk draadje wordt dit toch! Fantastisch om af en toe te bezoeken en de filmpjes en foto's te bekijken, erg leuk. In mijn foto-archief kwam ik nog wat leuke foto's tegen die wel passen bij dit draadje en aansluiten bij Dik's bijdrage over de RTM. In 2019 bezochten Suze en ik een tentoonstelling in de kerk van Goedereede. Een aantal modellen van RTM materieel en foto's uit lang vervlogen tijden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik ook erg leuk vond waren de kampeerwagens van de RTM. Deze omgebouwde goederenwagens stonden in Renesse en konden gehuurd worden als vakantie onderkomen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er was ook een kampeerwagen nagebouwd, voor mij de inspiratie voor een toekomstig zelfbouwprojectje ;)

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover deze bijdrage over de RTM,
Vriendelijke groet, Almar
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Almar, leuk! Kan ik de eerste twee weken van de bouwvak boeken????
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Voor ons lid Willie C vandaag een Amerikaanse smalspoorloc met een koeienvanger voor en een hertengewei op de lamp voor de schoorsteen :P


De Orange Belt Railroad in Florida

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 942
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

het is weer veel leuke informatie.

Almar,
zeker leuk om een oude wagon zo te verbouwen en ergens neer te zetten.

ik moet een afdak onder de hulstboom gaan maken, de vogels schijten alles onder :evil:
mvg. Hanno
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”