Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Smalspoor in het wild.

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Reyer Van De Pol is een dergelijk motorrijtuig van de GTM nu in schaal 1:10 aan het afbouwen.....
Willy Van Aalst is hier mee gestart, beiden hebben meer modellen van de GTM in deze schaal gebouwd.

Zie ook de facebooksite van de Geldersche Tramwegen GTW:

https://www.facebook.com/groups/645307282202573

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

Goed idee Ronald!
De materieeltekeningenbeheerder is meestal op maandag en woensdag aanwezig: Frits Spee, zie de NVBS website voor contactgegevens.
De beeldbankfoto's kun je (in een lage resolutie) zo bekijken.

Mvg,
Gerrit.
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

Daar bedacht ik opeens dat ik een tekening heb: vroeger publiceerde de NVBS tekeningen van allerlei spoor- en trammaterieel, zogenoemde aanzichttekeningen. En daar zat deze bij (in twee scans, mijn scannertje kan slechts A4 aan):

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Deze foto is in India gemaakt in de koloniale periode.

Het is zo te zien een Orenstein & Koppel; bijna hetzelfde model als het LGBchen.
Bij LGB zit bij dit locje standaard de enorme flessenopener aan de voorkant.
Deze foto geeft de inspiratie om aan de voorkant er een passender koppeling te plaatsen.

Mijn LGB veldspoorwagentjes heb ik allemaal van kleinere wielen voorzien en een LGB bekerkoppeling.
Heeft iemand een idee waar ik bekerkoppelingen kan vinden, die ik met schroefjes aan de voorkant van de loc kan vastzetten?

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

In de nadruk van Orenstein & Koppel catalogus 552 (heruitgave Verlag Railroadiana van Roland Bude) vond ik deze fabrieksfoto van een wat simpeler 60cm lokje:

Afbeelding

In die franstalige catalogus staan ook allerlei onderdelen afgebeeld, waaronder een combinatie buffer/trekhaak waar je zowat alles mee kan koppelen want het lijkt erop dat je hem ook voor "link and pin" kan gebruiken zoals bij de LGB bosbouwtrucks.

Afbeelding

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Gerrit bedankt, dit is een goede tip, gewoon een langere pin door een buffer van de een of andere klein serie fabrikant.
Ik ga op zoek.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 942
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

dag Piet,
zoek borgpennetjes van kleine harpsluitingen.
anders b.v. van juiste maat kopspijkers maken.
hier is het even rustig met klussen, ben ook te even moe.
mvg. Hanno
Gebruikersavatar
Corpet
Lid
Lid
Berichten: 137
Lid geworden op: za 02 feb 2019, 20:25
Provincie: Gelderland
Land: NL
Locatie: Herwijnen

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Corpet »

Leuke info over dit O&K lokje. Naast LGBchen is er nog een fraai model van:

http://www.asterhobby.com/CL04_01/82_L1.jpg

Helaas nergens meer te krijgen.

Gr. Andre
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Backer & Rueb bouwde Backertjes voor alle spoorbreedtes. Ook voor normaalspoor.
Dit is no. 1 van de NCS tramlijn op de Noord-Veluwe, de Zuiderzeespoorweg.
Ik denk dat deze foto gemaakt is bij de openingsrit, in Elburg.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 458
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Ook een leuk filmpje over smalspoor en bier.

https://youtu.be/_TF3GAd3wns
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Interessant, met speciaal voor deze brouwerij geconstrueerde compacte locomotieven.
Alles wordt prima onderhouden, dus met bier kan je nog steeds geld als water verdienen :P
Wist je dat in deze brouwerij in Dublin ook nog een romp van een hele grote stenen windmolen staat?
Die gebruikten ze vroeger voor het malen van gerst voor de brouwerij.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

De truuk die ze uithaalden bij die Guinness brouwerij door op het Ierse normaalspoor (= breedspoor) te rangeren met deze smalspoorlocjes door ze op een soort onderstel voor breedspoor te zetten was indertijd min of meer ook in Nederland te zien. De boerenbond in Aalten had een spooraansluiting voor zijn graansilo maar geen eigen rangeerloc, wel een vorkheftruck. En daarvoor is een speciaal onderstel met spoorwielen voor gemaakt waar die heftruck op reed en met behulp van zijn wegbanden dat onderstel kon doen rijden. Helaas al vele jaren verleden tijd.

Mvg,
Gerrit.
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

Ik was weer te vlug, ik had eerst op de website over industriespoor moeten kijken: daar staat een heel verhaal over het apparaat in Aalten:

http://www.industriespoor.nl/Zagro.htm

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Wat had ik graag deze rit met de stoomtram op 75 cm. spoor tussen Doetinchem en Doesburg zelf willen meemaken :P
Dit kaartje is van 16 augustus 1957, uit de laatste maand van deze passagiersritten van De Geldersche Stoom Tramweg Maatschappij......

Afbeelding

En wanneer je meer over de trams in De Achterhoek wilt zien:

https://www.youtube.com/watch?v=O2l8g0vcUvI
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Sijtse Peterson
Lid
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: zo 08 jan 2017, 19:01
Provincie: Friesland
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Sijtse Peterson »

Hallo Piet,

Leuk oud kaartje.

Groeten,

Sijtse
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 458
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Misschien een herhaling; maar ik kon het niet laten toen ik de video zag. Stainz live: https://youtu.be/lvxWHzZQWT0
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Op het filmpje dat ik op 17 februari heb geplaatst, staan ook opnames van een rit over de schipbrug bij Doesburg.
Een schipbrug bestond uit een aantal stukken brugdek op schepen, die werden weggevaren wanneer er een schip de brug wilde passeren.
En op elk stuk brugdek lag een stuk rails voor de GTM met een spoorbreedte van 75 cm...
Het ging altijd goed, behalve die ene keer dat een Backer&Rueb met een goederentram De IJssel in reed :P
De loc werd er uit gevist en de machinist hield er, behalve een nat pak, een bijnaam aan over: DE ONDERZEEËR !
Afbeelding
Afbeelding

Ook in Arnhem lag over De Rijn een schipbrug; de wagens van de Betuwsche Stoomtram Maatschappij werden er stuk voor stuk over de brug getrokken.
Ze hebben het één keer geprobeerd om er met een goederentram over heen te rijden.
Het resultaat was dat de boten onder de brug losraakten en gedeeltelijk zonken.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Afbeelding

Dit is het resultaat van het beproeven in 1915 van de schipbrug in Arnhem met een tram van de Betuwsche Stoomtram Maatschappij.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
johnvanderweele
Lid
Lid
Berichten: 685
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 10:19
Provincie: Noord-Brabant
Land: NL
Locatie: Gilze

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door johnvanderweele »

Ha Piet, wat een leuke serie foto's weer.
John
GB
Gilzer Buurtspoorweg
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Na de vorige foto in Arnhem met de schipbrug over De Rijn; moeten we ook niet vergeten dat de GTM op 75 cm. spoor ook laad en los faciliteiten had in Arnhem langs de Rijnkade.
Hier loc 22 met een sleep goederenwagens, gefotografeerd in 1934.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Toen Ir. Lely, in Nederland bekend van de Afsluitdijk en de IJsselmeer polders, gouverneur van Suriname was; heeft hij ook het besluit genomen om een metersporige tramlijn op staatskosten, vanaf Paramaribo naar de goudvelden in het binnenland aan te leggen.

Met de aanleg is in 1903 begonnen, de laatste tram reed in 1987.
Deze foto is gemaakt in 1914, links een tramlocomotief van Borsig, rechts houten rijtuigen van het Metallurgique type.

Afbeelding

Zie voor meer informatie over deze lijn: https://nl.wikipedia.org/wiki/Landsspoorweg


Nico Spilt heeft op internet een site met foto's van deze lijn:

https://www.nicospilt.com/index_suriname.htm

En die zes Borsig locomotieven? Die hebben jarenlang staan weg te roesten, en zijn voor zover ik weet een jaar of tien geleden gesloopt.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 942
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Dag Piet,
is weer leuke info met mooie plaatjes
zo'n motorwagen is wel na te bouwen, alleen de kopse kanten???
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Hanno, ik denk dat het dieselmaterieel van deze lijn in Suriname wel valt na te bouwen.
De koppen en de voorruit zijn gemaakt van gebogen plaat, ik zou er styreen en plexiglas voor gebruiken.
Misschien valt op internet wel een tekening te vinden.
Deze motorrijtuigen zijn begin jaren 50 door Linke-Hofmann in Duitsland gebouwd.
Wanneer de ramen in de zijwand overeenkomen met de ramen uit de Chinese Saksische rijtuigen, dan heb ik er nog wel een aantal voor je.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Ook de Deutsche Bahn heeft nog een smalspoorbaan in bedrijf, met modern materiaal op het Oostfriese waddeneiland Wangerooge.

https://www.youtube.com/watch?v=wN6UgLmi4D8
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2822
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Ruim honderd jaar geleden waren stoomauto's populair in Engeland.
Het heeft me altijd verbaasd, hoe rustig een stoomauto loopt......
Ze waren toen betrouwbaarder dan auto's met een verbrandingsmotor, en enkele van deze stoomvrachtauto's kregen railwielen.

Waarschijnlijk is deze van het merk Foden.
De achterwielen worden met een ketting aangedreven; de cilinder(s) liggen op de ketel.

Afbeelding

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”