Juist Piet, zulk een hertengewei zoek ik nog voor op mijn Mogul, de originele van de Disney Mogul is niet meer verkrijgbaar, tips zijn welkom...Piet Groot schreef: ↑ma 13 mar 2023, 19:34 Voor ons lid Willie C vandaag een Amerikaanse smalspoorloc met een koeienvanger voor en een hertengewei op de lamp voor de schoorsteen
De Orange Belt Railroad in Florida
Smalspoor in het wild.
Moderator: Gideon
- Willie C
- Lid
- Berichten: 4364
- Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
- Provincie: Limburg
- Land: NL
- Locatie: Stein
Re: Smalspoor in het wild.
Gr. Willie
Limburgs Gezellig Baantje.....
Limburgs Gezellig Baantje.....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Willie, gewoon op zoek gaan naar een kleine tweedehands koekoeksklok met bovenin een hertekop met een gewei.
Of verkoopt Schleich ook damherten of een eland met een gewei
Dan hoef je dat beest alleen maar te slachten!
Of verkoopt Schleich ook damherten of een eland met een gewei
Dan hoef je dat beest alleen maar te slachten!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
https://www.schleich-s.com/nl/NL/wild-life.html?p=2
Er zitten drie dieren bij met een redelijk gewei!
Er zitten drie dieren bij met een redelijk gewei!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Om nog even in Amerikaanse sfeer te blijven, enkele foto's van houten viaducten, de TRESTLE.
De oudste, grootste en hoogste bomen stonden begin 1900 langs de westkust van de Verenigde Staten.
Het rigoureus kappen van deze oerbossen heeft de natuur daar enorme schade toegebracht.
Hout was toen al kostbaar, het loonde dus om enorme houten constructies te maken om met smal- en normaalspoor
ravijnen en rivierdalen over te steken.
Een trestle over de Cedar River in de staat Washington.
Het inheien van de stammen in de weke grond met een heikar op stoom die op de trestle staat.
Cedar River 1917.
Op rotsbodem hoefde niet geheid te worden, daar konden de A frames met de boomstammen van de trestle op de grond worden klaargemaakt, en daarna omhoog worden getrokken en geschoord worden met houten balken.
De oudste, grootste en hoogste bomen stonden begin 1900 langs de westkust van de Verenigde Staten.
Het rigoureus kappen van deze oerbossen heeft de natuur daar enorme schade toegebracht.
Hout was toen al kostbaar, het loonde dus om enorme houten constructies te maken om met smal- en normaalspoor
ravijnen en rivierdalen over te steken.
Een trestle over de Cedar River in de staat Washington.
Het inheien van de stammen in de weke grond met een heikar op stoom die op de trestle staat.
Cedar River 1917.
Op rotsbodem hoefde niet geheid te worden, daar konden de A frames met de boomstammen van de trestle op de grond worden klaargemaakt, en daarna omhoog worden getrokken en geschoord worden met houten balken.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
- Roelof
- Lid
- Berichten: 828
- Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 09:25
- Provincie: Overijssel
- Locatie: Boekelo
Re: Smalspoor in het wild.
Wat een slim idee om die A-frames op de grond te bouwen, ik had daar eigenlijk nog nooit bij stilgestaanPiet Groot schreef: ↑di 14 mar 2023, 19:08
Op rotsbodem hoefde niet geheid te worden, daar konden de A frames met de boomstammen van de trestle op de grond worden klaargemaakt, en daarna omhoog worden getrokken en geschoord worden met houten balken.
Groeten van Roelof
-
- Lid
- Berichten: 292
- Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 22:13
- Provincie: Noord-Holland
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Leuk om te zien, nooit geweten dat ze dat op die manier opbouwen. Wel logisch eigenlijk.
Remco
Remco
Nieuwste project: 150 KG Shay class C in schaal 1:8 op 7 1/4" rails
Nu LGB binnenbaan met Multimaus, zelfbouw DCC wisseldecoders + xpressnet Bedieningspaneel + loconet bezetmelders
Vroeger Dinamo met N-spoor
Nu LGB binnenbaan met Multimaus, zelfbouw DCC wisseldecoders + xpressnet Bedieningspaneel + loconet bezetmelders
Vroeger Dinamo met N-spoor
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Er is bij de foto's van de trestles een weggevallen, dat was een fout van mij
Hier staat op de Trestle een heikar en een heistelling waarmee de palen in de grond worden geheid
Hier staat op de Trestle een heikar en een heistelling waarmee de palen in de grond worden geheid
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
In 1907 werd in Noorwegen een locomotief vervoerd, hangend aan een drijvende bok.
Onder de locomotief hangt de tender....
Onder de locomotief hangt de tender....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hier een tweeassige Amerikaanse Mack railbus op smalspoor
Deze reed bij de Buffalo Creek & Gauley line.
Let op de breedte van de bus in vergelijking tot de spoorbreedte.
Wie bouwt hem na?
Deze reed bij de Buffalo Creek & Gauley line.
Let op de breedte van de bus in vergelijking tot de spoorbreedte.
Wie bouwt hem na?
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
En nu de elektrische kolentrams van het Gemeentelijk Gasbedrijf Groningen.
De steenkolen werden per schip aangeleverd aan de kade langs de Bloemsingel tegenover het gasbedrijf, of met de trein op het Noorderstation op twee kilometer afstand.
Op beide plekken stond een bunker met een grijper voor het laden.
Onder de bunkers werd een kleine elektrische goederentram gereden met een vultrechter boven en losluiken onder.
Deze kolentrams reden op meterspoor, over de rails van de GTG, de Gemeente Tram Groningen.
Ze reden tot ongeveer 1956, totdat het gasbedrijf overschakelde op aardgas.
Kolentram 1 op het terrein van het gasbedrijf
Het laden aan de Bloemsingel.
Tram No4 op het terrein van het gasbedrijf.
De kolentram onderweg in de Noorderstationsstraat.
De steenkolen werden per schip aangeleverd aan de kade langs de Bloemsingel tegenover het gasbedrijf, of met de trein op het Noorderstation op twee kilometer afstand.
Op beide plekken stond een bunker met een grijper voor het laden.
Onder de bunkers werd een kleine elektrische goederentram gereden met een vultrechter boven en losluiken onder.
Deze kolentrams reden op meterspoor, over de rails van de GTG, de Gemeente Tram Groningen.
Ze reden tot ongeveer 1956, totdat het gasbedrijf overschakelde op aardgas.
Kolentram 1 op het terrein van het gasbedrijf
Het laden aan de Bloemsingel.
Tram No4 op het terrein van het gasbedrijf.
De kolentram onderweg in de Noorderstationsstraat.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ook Nijmegen had een kolentram. Via deze link kom je op een website met foto's en tekst daarover:
https://www.gemeentetramnijmegen.nl/gtn-kolentram.html
In Rotterdam was er ook elektrisch vervoer van steenkolen maar dat bleef binnen de poorten van de gasfabriek:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdamse_kolentram
Mvg,
Gerrit
https://www.gemeentetramnijmegen.nl/gtn-kolentram.html
In Rotterdam was er ook elektrisch vervoer van steenkolen maar dat bleef binnen de poorten van de gasfabriek:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdamse_kolentram
Mvg,
Gerrit
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Gerrit, bedankt.
Tussen de gasbedrijven in Nijmegen en Groningen waren destijds contacten, met Rotterdam voor zover ik weet nauwelijks.
Na de fusie tussen het gasbedrijf en het elektriciteitsbedrijf in de stad Groningen werden de "gasboeren" plotseling mijn naaste collega's, het tijdperk van de gasfabriek voor stadsgas was toen al ruim 25 jaar voorbij....
Relicten van de oude gasfabriek en de oude elektriciteitscentrale waren er nog volop.
Het gemeentelijk trambedrijf en later de voedingskabels, trafo's, bovenleiding e.d. van het gemeentelijk trolleynet zijn zelfs een onderdeel geweest van het elektriciteitsbedrijf.
Sinds 1935 zijn er ruim 50 jaar contacten met andere gasbedrijven geweest over het laten rijden van benzinemotoren op stadsgas en later op aardgas.
Dit heb ik altijd gezien als een stukje hobbyisme.
Tot het eind van de vorige eeuw kon er bij ons bedrijf zelfs aardgas voor onze bedrijfsauto's worden getankt, zelf reed ik liever met een benzineauto.
In Italië reden toen meer auto's op aardgas.
Op een dag kwam een Italiaan langs om aardgas te tanken, hij mocht gratis zijn tank vullen. Volgens mij hadden we het enige aardgastankstation van Nederland.
Na de oorlog is de elektrische tram opgeruimd en is het trolleynet nog een aantal jaren gehandhaafd.
Direct na de oorlog zijn de bakken van de tramrijtuigen in Groningen nog gebruikt als noodwoningen, ze noemden dit HET TRAMDORP.
Tussen de gasbedrijven in Nijmegen en Groningen waren destijds contacten, met Rotterdam voor zover ik weet nauwelijks.
Na de fusie tussen het gasbedrijf en het elektriciteitsbedrijf in de stad Groningen werden de "gasboeren" plotseling mijn naaste collega's, het tijdperk van de gasfabriek voor stadsgas was toen al ruim 25 jaar voorbij....
Relicten van de oude gasfabriek en de oude elektriciteitscentrale waren er nog volop.
Het gemeentelijk trambedrijf en later de voedingskabels, trafo's, bovenleiding e.d. van het gemeentelijk trolleynet zijn zelfs een onderdeel geweest van het elektriciteitsbedrijf.
Sinds 1935 zijn er ruim 50 jaar contacten met andere gasbedrijven geweest over het laten rijden van benzinemotoren op stadsgas en later op aardgas.
Dit heb ik altijd gezien als een stukje hobbyisme.
Tot het eind van de vorige eeuw kon er bij ons bedrijf zelfs aardgas voor onze bedrijfsauto's worden getankt, zelf reed ik liever met een benzineauto.
In Italië reden toen meer auto's op aardgas.
Op een dag kwam een Italiaan langs om aardgas te tanken, hij mocht gratis zijn tank vullen. Volgens mij hadden we het enige aardgastankstation van Nederland.
Na de oorlog is de elektrische tram opgeruimd en is het trolleynet nog een aantal jaren gehandhaafd.
Direct na de oorlog zijn de bakken van de tramrijtuigen in Groningen nog gebruikt als noodwoningen, ze noemden dit HET TRAMDORP.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een post-bagagewagen van de Gooische Stoomtram, gebouwd in 1903 in Görlitz.
Deze reed op normaalspoor, maar in smalspooruitvoering waren ze gewoon smaller...
Deze reed op normaalspoor, maar in smalspooruitvoering waren ze gewoon smaller...
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een eigenzinnige Franse motorlocomotief op 60 cm. uit de eerste wereldoorlog.
Zelf vindt ik het locomotiefje er goed en tijdloos uitzien, er is aandacht aan het ontwerp besteed.
Wat ook opvalt is dat de machinist achterop zit, de luie stoel voor zal wel voor mijnheer de officier zijn.
De gewone soldaten moesten een plekje vinden op de platte wagens achter hel locje....
Zelf vindt ik het locomotiefje er goed en tijdloos uitzien, er is aandacht aan het ontwerp besteed.
Wat ook opvalt is dat de machinist achterop zit, de luie stoel voor zal wel voor mijnheer de officier zijn.
De gewone soldaten moesten een plekje vinden op de platte wagens achter hel locje....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een Duitse militaire smalspoortrein met een Oberursel motorlocomotief ergens aan het front in Noord-Frankrijk, in de eerste wereldoorlog.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 503
- Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hier een 60cm smalspoor locje voor de Britse marinewerf in Chatham uit 1903. Deze 'duizendpoot' kon 20 pk opbrengen en hat een ééncylindermotor met twee tegen elkaar inwerkende zuigers. Wielen 16 inch diameter, wielbasis van de draaistellen 1 voet 9 inch. Bouwer: Hornsby-Akroyd uit Grantham (GB).
Mvg,
Gerrit.
Mvg,
Gerrit.
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Gerrit, bedankt voor het plaatsen van de foto van dit zesassige locje.
Hoe die motor werkte met één cilinder en twee zuigers, ben ik nog niet achter. Het zal geen simpel locje zijn geweest.
Tot 1961 stond thuis in de maalderij een stationaire ééncilinder gloeikopmotor van 29 PK uit 1929.
Een enorm ding van het merk Ruston Hornsby met twee vliegwielen van bijna anderhalve meter in diameter.
Dat was niet gebruikelijk, het was ook een speciale bestelling.
Ook toen de maalderij al buiten gebruik was, onderhield opa de motor en liet hij de motor eens per maand draaien.
En ik zorgde wel dat ik daarbij was
De motor heeft nu zijn derde eigenaar en draait nog af en toe .....
Hoe die motor werkte met één cilinder en twee zuigers, ben ik nog niet achter. Het zal geen simpel locje zijn geweest.
Tot 1961 stond thuis in de maalderij een stationaire ééncilinder gloeikopmotor van 29 PK uit 1929.
Een enorm ding van het merk Ruston Hornsby met twee vliegwielen van bijna anderhalve meter in diameter.
Dat was niet gebruikelijk, het was ook een speciale bestelling.
Ook toen de maalderij al buiten gebruik was, onderhield opa de motor en liet hij de motor eens per maand draaien.
En ik zorgde wel dat ik daarbij was
De motor heeft nu zijn derde eigenaar en draait nog af en toe .....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hier een filmpje met een vergelijkbare Ruston & Hornsby, ook een met twee vliegwielen.
https://www.youtube.com/watch?v=vAmhWyZJRV0
https://www.youtube.com/watch?v=vAmhWyZJRV0
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Op Java werd veel rietsuiker verbouwd.
In de oogsttijd werden op grote suikerrietplantages ook grote aantallen smalspoorlocomotieven gebruikt om het riet naar de eigen suikerfabriek te brengen, ga er maar van uit dat elke locomotief destijds een sleep van een twintig wagens moest trekken.
Dit zijn foto's van de suikerfabriek Djatiroto 2 op Midden Java in 1924:
Een foto van het locomotievenbestand met een kleine dertig locomotieven.
De enorme locomotievenremise met daarvoor een aantal locomotieven en vier motordraisines.
Het schijnt dat er tot voor kort nog een aantal smalspoorlocomotieven aanwezig waren, in alle stadia van verval.
In de oogsttijd werden op grote suikerrietplantages ook grote aantallen smalspoorlocomotieven gebruikt om het riet naar de eigen suikerfabriek te brengen, ga er maar van uit dat elke locomotief destijds een sleep van een twintig wagens moest trekken.
Dit zijn foto's van de suikerfabriek Djatiroto 2 op Midden Java in 1924:
Een foto van het locomotievenbestand met een kleine dertig locomotieven.
De enorme locomotievenremise met daarvoor een aantal locomotieven en vier motordraisines.
Het schijnt dat er tot voor kort nog een aantal smalspoorlocomotieven aanwezig waren, in alle stadia van verval.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
En speciaal voor ons nieuwe lid Fred55 een foto van een Hohenzollern locomotief op 75 cm. spoor in de Geldersche Achterhoek.
Loc 14, de Anholt van de GTM.
Loc 14, de Anholt van de GTM.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 476
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Wie is nu eigenlijk begonnen met het ontwerp van deze loc? B&R, Werkspoor Hohenzollern?
Alleen het (naam)plaatje maakt ze anders. Vandaag de dag zou er een rechtzaak volgen.
Allemaal de degelijke vierkante dozen.
Alleen het (naam)plaatje maakt ze anders. Vandaag de dag zou er een rechtzaak volgen.
Allemaal de degelijke vierkante dozen.
-
- Lid
- Berichten: 989
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
- Provincie: Gelderland
- Land: Nederland
Re: Smalspoor in het wild.
het zijn weer allemaal leuke - mooie plaatjes.
mijn LGB tram is inmiddels van wielen met koppelstangen voorzien, ziet er veel leuker echter uit
mvg. Hanno
mijn LGB tram is inmiddels van wielen met koppelstangen voorzien, ziet er veel leuker echter uit
mvg. Hanno
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ronald, rond 1870 was de tijd rijp voor de ontwikkeling van de stoomtram en dus ook de bijbehorende locomotieven.
In Engeland, Zwitserland en Duitsland, ze beconcurreerden elkaar en namen de goede ideeën van elkaar over.
Dus alle tramlocomotieven begonnen steeds meer op elkaar te lijken.
Dat vindt ik trouwens nu van de banken in Nederland ook, pinnen, sluiten van filialen, beperken van contact met klanten, ze kopiëren elkaar.
Ook schepen, auto's en vliegtuigen zijn nu vaak klonen van elkaar, dat hou je met patenten niet tegen.
In 1883 begon Backer&Rueb pas met het bouwen van locomotieven, en bouwde eerst locomotieven van anderen na.
Toen reden de eerste vierkante Hohenzollern en Henschel tramlokomotieven in Nederland al.
Ik denk dat B&R veel bij de locomotieven van deze firma's heeft afgekeken.
Werkspoor is in 1891 opgericht, en deed later hetzelfde als B&R.
B&R loc 16 bij de RTM, de RTM bestelde later EXACT dezelfde machines bij Werkspoor naar de tekeningen van B&R.
In Engeland, Zwitserland en Duitsland, ze beconcurreerden elkaar en namen de goede ideeën van elkaar over.
Dus alle tramlocomotieven begonnen steeds meer op elkaar te lijken.
Dat vindt ik trouwens nu van de banken in Nederland ook, pinnen, sluiten van filialen, beperken van contact met klanten, ze kopiëren elkaar.
Ook schepen, auto's en vliegtuigen zijn nu vaak klonen van elkaar, dat hou je met patenten niet tegen.
In 1883 begon Backer&Rueb pas met het bouwen van locomotieven, en bouwde eerst locomotieven van anderen na.
Toen reden de eerste vierkante Hohenzollern en Henschel tramlokomotieven in Nederland al.
Ik denk dat B&R veel bij de locomotieven van deze firma's heeft afgekeken.
Werkspoor is in 1891 opgericht, en deed later hetzelfde als B&R.
B&R loc 16 bij de RTM, de RTM bestelde later EXACT dezelfde machines bij Werkspoor naar de tekeningen van B&R.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Dit Backertje voor de DSM kan je als het prototype van de rechthoekige trams van Backer&Rueb beschouwen:
Locomotief DSM 1
Bij de Ooster Stoomtrammaatschappij werd een model ontworpen met afgeronde hoeken.
Deze vorm is afgeleid van de Engelse stoomtrams van Merryweather.
Dit model is voor veel trammaatschappijen gebouwd; in Suriname bijvoorbeeld, zijn ze tot in de jaren 60 van de vorige eeuw gebruikt, en pas een jaar of 10 geleden gesloopt......
Locomotief OSM 8
Locomotief DSM 1
Bij de Ooster Stoomtrammaatschappij werd een model ontworpen met afgeronde hoeken.
Deze vorm is afgeleid van de Engelse stoomtrams van Merryweather.
Dit model is voor veel trammaatschappijen gebouwd; in Suriname bijvoorbeeld, zijn ze tot in de jaren 60 van de vorige eeuw gebruikt, en pas een jaar of 10 geleden gesloopt......
Locomotief OSM 8
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 2892
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Rond 1900 bouwde de stationschef Ed Barnes;van het station Rochester Junction, een station van de Michigan Central Rail Road in de Verenigde Staten, zelf een draisine.
De meeste draisines waren toen railfietsen of waren uitgevoerd als een vliegende Hollander, dat was natuurlijk zwaar werk.
Maar Ed Barnes bouwde een draisine met stoomaandrijving.
Dit is de kleinste "stoomlocomotief draisine" waar ik ooit een foto van heb gezien.
De meeste draisines waren toen railfietsen of waren uitgevoerd als een vliegende Hollander, dat was natuurlijk zwaar werk.
Maar Ed Barnes bouwde een draisine met stoomaandrijving.
Dit is de kleinste "stoomlocomotief draisine" waar ik ooit een foto van heb gezien.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....