Hoi allen,
Allereerst zal ik me even kort voorstellen. Ik ben Sebastiaan en 26 jaar oud. Al die jaren kom ik al in stoos. Dit baantje heeft daarom ook nogal wat interesse gewekt bij mij. Via google kwam ik toevallig langs dit forum en zag dat er wat foto's die ik bijelkaar gezocht had hier ook geplaatst zijn. Leuk dat er hier ook interesse is
![Lach :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
. Ik zal daarom wat meer over deze baan vertellen.
Zoals te zien is is deze baan al bijna 80 jaar oud. Zeker de rails en het traject waarover de baan gaat. De cabines zijn in 1970 vervangen door de rode exemplaren. Daarmee is ook de capaciteit toegenomen. Nu 40 jaar later is de baan aan het einde van zijn levensduur gekomen. Een aantal nieuwe veiligheidseisen vereisen een ingrijpende/dure verbouwing van het traject. Onder andere de spoorbreedte. Echter zijn er naast de hoge kosten voor de verbouwing ook het probleem dat deze baan in de winter en de zomer de hoofdader van vervoer is. Er is een klein weggetje maar deze is totaal niet toereikend op massaal (vracht)verkeer. Nu wordt dus alles wat er vervoerd moet worden via deze Stoosbahn vervoerd. Bouwmaterialen, beton, afval, brandstof, bagage en vroeger ook het drinkwater. En met name in de winter personenvervoer voor de wintersport. Inclusief bagage. Zaterdag is altijd een leuke dag om daar te zijn.
Eind 2013 zal er een nieuwe stoosbahn aangelegd zijn. Er is deze week in de omliggende gemeenten ja gestemd. De nieuwe baan krijgt een ander traject. Met daarmee als gevolg een stijgingspercentage van 110%. Nu is dat maximaal 78%. De techniek die Doppelmayr/Garaventa gaat gebruiken om dit mogelijk te maken is nieuw. De bakjes zullen meekantelen met het stijginspercentage. Tussen 0 en 110%. Naast de nieuwe techniek wordt deze baan ook de steilste ter wereld. Opnieuw zal ook de bagage via deze baan vervoerd gaan worden. Het beloven van de bouw van de nieuwe baan in ieder geval mooie beelden te gaan worden. Ik hoop dan ook dat de zwitsers veel foto's gaan maken.
Er waren nogal wat vragen over de manier van remmen las ik. Wel de kabel zal echt niet breken.
![Knipoog ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Die is echt ontzettend dik. Maar mocht er een verbinding losschieten, of de kabel uit zijn geleiders schieten dan moet er natuurlijk wel geremd worden. Want met 78% stijging die er nu is zal dat als een vrije val met dodelijke afloop voelen.. De techniek is door Klaas Robers al verteld. Maar hier is een afbeelding om dat te illustreren. Deze is niet van de stoosbahn maar de Niessenbahn. De techniek is overigens waarschijnlijk hetzelfde. Het is waarschijnlijk naast veren ook het gewicht van de cabine zelf. Die aan de baan zal vastklemmen.
![Afbeelding](http://www.niesen.ch/image/bildergalerie/niesenbahn/Niesenbahn_06.jpg)