corsica
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 3338
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
corsica
nu de lenteklokjes weer de grond uitkomen kriebelt het bij mn vrouw alweer voor de zomer vakantie.
al eens de veerboot verbinding naar corsica uitgerekend kun je hele leuke andere dingen van doen. maar het eiland lijkt me wel een ervaring rijker.
eerder heb ik wel eens gelezen dat ze aldaar ook smalspoor hebben rijden/gehad.
wie heeft info?
al eens de veerboot verbinding naar corsica uitgerekend kun je hele leuke andere dingen van doen. maar het eiland lijkt me wel een ervaring rijker.
eerder heb ik wel eens gelezen dat ze aldaar ook smalspoor hebben rijden/gehad.
wie heeft info?
Jacob
Grootspoor op zn smalst.
Grootspoor op zn smalst.
- Willie C
- Lid
- Berichten: 4364
- Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
- Provincie: Limburg
- Land: NL
- Locatie: Stein
Re: corsica
Jacob, Railaway heeft daar al een aflevering aan besteed, mooi smalspoor
Gr. Willie
Limburgs Gezellig Baantje.....
Limburgs Gezellig Baantje.....
-
- Lid
- Berichten: 3338
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
Re: corsica
ok willie.
ik heb op inet al eens zitten zoeken. niks gevonden.
na enkele jaren kroatie is het misschien wel eens aardig om lekker van zon,zee en treinen te genieten. (laat Nynke het nog maar niet horen )
ik heb op inet al eens zitten zoeken. niks gevonden.
na enkele jaren kroatie is het misschien wel eens aardig om lekker van zon,zee en treinen te genieten. (laat Nynke het nog maar niet horen )
Jacob
Grootspoor op zn smalst.
Grootspoor op zn smalst.
- Willie C
- Lid
- Berichten: 4364
- Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
- Provincie: Limburg
- Land: NL
- Locatie: Stein
Re: corsica
Jacob, deel 1 van Corsica, Railaway no. 7, deel 2 Corsica Railaway no.30, als je nog eens langskomt kun je ze even oppikken
Gr. Willie
Limburgs Gezellig Baantje.....
Limburgs Gezellig Baantje.....
- Willie C
- Lid
- Berichten: 4364
- Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
- Provincie: Limburg
- Land: NL
- Locatie: Stein
Re: corsica
Slecht gezocht, Jacob hier alvast wat te lezen
http://www.reisgenieten.nl/corsica/corsica_links.html
Een beetje naar beneden scrollen en dan Veel succes met het omkopen van Nynke
http://www.reisgenieten.nl/corsica/corsica_links.html
Een beetje naar beneden scrollen en dan Veel succes met het omkopen van Nynke
Gr. Willie
Limburgs Gezellig Baantje.....
Limburgs Gezellig Baantje.....
- kretabaan
- Lid
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Skype: dikvansnek
- Locatie: Kreta
Re: corsica
Oppassen, zo komen steeds dichter bij wie zal de eerste zijnTruckerjoep schreef:nu de lenteklokjes weer de grond uitkomen kriebelt het bij mn vrouw alweer voor de zomer vakantie.
al eens de veerboot verbinding naar corsica uitgerekend kun je hele leuke andere dingen van doen. maar het eiland lijkt me wel een ervaring rijker.
eerder heb ik wel eens gelezen dat ze aldaar ook smalspoor hebben rijden/gehad.
wie heeft info?
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!!
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!!
- Willie C
- Lid
- Berichten: 4364
- Lid geworden op: do 04 dec 2008, 19:48
- Provincie: Limburg
- Land: NL
- Locatie: Stein
Re: corsica
Dik, hoe zit het eigenlijk op Kreta met het spoor, behalve bij jou in de tuin En kijk maar uit, als ze beginnen te komen word je ze niet meer kwijt
Gr. Willie
Limburgs Gezellig Baantje.....
Limburgs Gezellig Baantje.....
Re: corsica
Hier foto's van mijn verblijf op Corsica in 2001: http://www.trainingdutchman.nl/home-Corse.html
Alles is meterspoor. Sinds mijn bezoek is er wel e.e.a. gemoderniseerd. De omgeving blijft prachtig en je mag de trein langs het strand bij Calvi niet missen. In de zomer rijden daar ook oude railbussen. Al is het elk jaar weer afwachten of ze de boel wel weer aan de praat krijgen.
De treinen zijn in de zomer wel overvol.
Groeten,
Maarten.
Alles is meterspoor. Sinds mijn bezoek is er wel e.e.a. gemoderniseerd. De omgeving blijft prachtig en je mag de trein langs het strand bij Calvi niet missen. In de zomer rijden daar ook oude railbussen. Al is het elk jaar weer afwachten of ze de boel wel weer aan de praat krijgen.
De treinen zijn in de zomer wel overvol.
Groeten,
Maarten.
Re: corsica
Jacob,
Op een eiland moet je met de boot aankomen, zeker naar Corsica geeft dat een pachtig gevoel.
Het voordeel is dat je je eigen auto bij heb, zonder zal je het eiland niet kunnen ontdekken.
Heb je zin in de bergen of het strand, binnen een aantal uur is het onder handberijk.
Persoonlijk (4x geweest nu, alhoewel tijdje geleden) vind ik de bergen en de westkust het meeste hebben.
Met de trein door de bergen bij Corte of over en langs de zee naar Calvi is een prachtige tocht.
gr
Theo ***
Op een eiland moet je met de boot aankomen, zeker naar Corsica geeft dat een pachtig gevoel.
Het voordeel is dat je je eigen auto bij heb, zonder zal je het eiland niet kunnen ontdekken.
Heb je zin in de bergen of het strand, binnen een aantal uur is het onder handberijk.
Persoonlijk (4x geweest nu, alhoewel tijdje geleden) vind ik de bergen en de westkust het meeste hebben.
Met de trein door de bergen bij Corte of over en langs de zee naar Calvi is een prachtige tocht.
gr
Theo ***
- frido
- Lid
- Berichten: 1145
- Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 11:51
- Provincie: Gelderland
- Land: NL
- Skype: fridoo
- Locatie: Rhenoy
Re: corsica
Net terug van 2 1/2 week Corsica. Vergeleken bij de foto's van Maarten is er heel veel veranderd. De afgelopen jaren is er veel geld geïnvesteerd in vernieuwing van sporen en materieel. Sinds 2012 wordt het net niet meer geëxploiteerd door de SNCF maar door de regionale overheid.
Opvallend is ook het grote aanbod aan onderhoudsmaterieel dat her en der op de stations langs de lijn staat.
Na veel aanloopproblemen worden alle treindiensten nu gereden met modern AMG800 materieel (misschien m.u.v. Calvi-Ile Rousse, daar zijn wij niet geweest).
De AMG800 is een modern en comfortabel tweewagenstel, voorzien van airconditioning en panoramische ruiten. Schuin van voren lijkt het door de bolle zijwanden en ruiten wel wat op een Londens metrostel.
De oudere motorwagens lijken grotendeels afgeschreven. In Bastia staan er een hoop voor de sloop, en eentje staat gewoon onderweg in Barchetta als oefenobject voor vandalen.
In de werkplaats in Bastia werden er zo te zien nog wel 1 of 2 operationeel gehouden, wellicht als back-up als de AMG800's het toch weer eens laten afweten.
De stations lijken allemaal op elkaar, en op andere stations op het Franse vasteland, wat niet raar is want de lijnen zijn aangelegd door de franse staat.
Topdrukte in het Ponte Leccia, het enige knooppunt in het netwerk.
En ja, ook hier kan 's winters sneeuw liggen.
Her en der staan nog relicten uit de stoomtijd, met name watertorens.
Hoewel de Corsicaanse spoorwegen een wat oubollig imago hebben (de trein heet in het Corsicaans 'U trenicellu', oftewel 'het treintje', en TGV (Train a Grandes Vibrations) is een bekende bijnaam) is dat niet helemaal terecht. Zeker, de rit over de hoofdlijn van Bastia naar Ajaccio duurt 3 uur en 50 minuten over 158 km. In de jaren 60 echter al haalde men met sneltreinen een reistijd van 2 uur 50 minuten. Hetzelfde ritje met de auto duurt vandaag de dag zo'n tweeënhalf uur en van centrum naar centrum met verkeersdrukte vat nog langer. De maximale baanvaksnelheid wisselt continu en varieert tussen de 25 (op sommige bruggen en korte instabiele stukken in de bergen) en de 80 (op vlakkere trajecten).
Het mooiste deel van de hoofdlijn ligt tussen Venaco en Vizzavona, op dat stuk kan het zich zonder meer meten met de Rhätische Bahn al is het technisch niet zo spectaculair als het Albulatraject. Maar er zijn wel hoge bruggen (eentje van de hand van Gustav Eiffel) en ook het betere serpentinewerk is nodig om hoogte te winnen. Het station van Vivario heeft daarbij ongeveer dezelfde rol als het kerkje van Wassen op de Gotthardlijn: de plek wordt drie keer op verschillende hoogtes gepasseerd.
Maar ook de rest (wij hebben het stuk tussen Vizzavona en Bastia bereden) is zeker de moeite waard. Zelfs het stuk tussen Casamozza en Bastia, waar de trein over vlak terrein door min of meer verstedelijkt gebied rijdt en er gemiddeld elke kilometer een halte van de 'metro de Bastia' is, heeft zijn eigen charme. De nieuwe treinstellen beschikken namelijk over een fors acceleratievermogen dat gepaard gaat met een hoop kabaal van de dieselmotoren. Direct na vertrek vanuit Bastia duikt de trein een lange tunnel in en in combinatie met het ingetrapte gaspedaal klinkt dat ongeveer alsof een reeks forsgeschapen amerikaanse diesels een lange trein door de Rocky Mountains sleurt...
Opvallend is ook het grote aanbod aan onderhoudsmaterieel dat her en der op de stations langs de lijn staat.
Na veel aanloopproblemen worden alle treindiensten nu gereden met modern AMG800 materieel (misschien m.u.v. Calvi-Ile Rousse, daar zijn wij niet geweest).
De AMG800 is een modern en comfortabel tweewagenstel, voorzien van airconditioning en panoramische ruiten. Schuin van voren lijkt het door de bolle zijwanden en ruiten wel wat op een Londens metrostel.
De oudere motorwagens lijken grotendeels afgeschreven. In Bastia staan er een hoop voor de sloop, en eentje staat gewoon onderweg in Barchetta als oefenobject voor vandalen.
In de werkplaats in Bastia werden er zo te zien nog wel 1 of 2 operationeel gehouden, wellicht als back-up als de AMG800's het toch weer eens laten afweten.
De stations lijken allemaal op elkaar, en op andere stations op het Franse vasteland, wat niet raar is want de lijnen zijn aangelegd door de franse staat.
Topdrukte in het Ponte Leccia, het enige knooppunt in het netwerk.
En ja, ook hier kan 's winters sneeuw liggen.
Her en der staan nog relicten uit de stoomtijd, met name watertorens.
Hoewel de Corsicaanse spoorwegen een wat oubollig imago hebben (de trein heet in het Corsicaans 'U trenicellu', oftewel 'het treintje', en TGV (Train a Grandes Vibrations) is een bekende bijnaam) is dat niet helemaal terecht. Zeker, de rit over de hoofdlijn van Bastia naar Ajaccio duurt 3 uur en 50 minuten over 158 km. In de jaren 60 echter al haalde men met sneltreinen een reistijd van 2 uur 50 minuten. Hetzelfde ritje met de auto duurt vandaag de dag zo'n tweeënhalf uur en van centrum naar centrum met verkeersdrukte vat nog langer. De maximale baanvaksnelheid wisselt continu en varieert tussen de 25 (op sommige bruggen en korte instabiele stukken in de bergen) en de 80 (op vlakkere trajecten).
Het mooiste deel van de hoofdlijn ligt tussen Venaco en Vizzavona, op dat stuk kan het zich zonder meer meten met de Rhätische Bahn al is het technisch niet zo spectaculair als het Albulatraject. Maar er zijn wel hoge bruggen (eentje van de hand van Gustav Eiffel) en ook het betere serpentinewerk is nodig om hoogte te winnen. Het station van Vivario heeft daarbij ongeveer dezelfde rol als het kerkje van Wassen op de Gotthardlijn: de plek wordt drie keer op verschillende hoogtes gepasseerd.
Maar ook de rest (wij hebben het stuk tussen Vizzavona en Bastia bereden) is zeker de moeite waard. Zelfs het stuk tussen Casamozza en Bastia, waar de trein over vlak terrein door min of meer verstedelijkt gebied rijdt en er gemiddeld elke kilometer een halte van de 'metro de Bastia' is, heeft zijn eigen charme. De nieuwe treinstellen beschikken namelijk over een fors acceleratievermogen dat gepaard gaat met een hoop kabaal van de dieselmotoren. Direct na vertrek vanuit Bastia duikt de trein een lange tunnel in en in combinatie met het ingetrapte gaspedaal klinkt dat ongeveer alsof een reeks forsgeschapen amerikaanse diesels een lange trein door de Rocky Mountains sleurt...
groeten, Frido
Harz Spoorweg Betuwe
Harz Spoorweg Betuwe
- kretabaan
- Lid
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 17:46
- Provincie: Zuid-Holland
- Land: NL
- Skype: dikvansnek
- Locatie: Kreta
Re: corsica
Frido
Ook ik bedankt je voor de mooie reportage.
Ben je soms ook te weten gekomen "hoe" ze die gebouwen gemaakt hebben, eerst alle steentjes op maat uitzoeken , of op maat hakken
Eén ding is WEL zeker, het is een heidenswerk geweest, maar het resultaat is er wel naar
Ook ik bedankt je voor de mooie reportage.
Ben je soms ook te weten gekomen "hoe" ze die gebouwen gemaakt hebben, eerst alle steentjes op maat uitzoeken , of op maat hakken
Eén ding is WEL zeker, het is een heidenswerk geweest, maar het resultaat is er wel naar
Groeten, Dik
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!!
Kretabaan
Roumeli,
De plek waar de enige LGB baan op Kreta WAS !!!!
-
- Lid
- Berichten: 3338
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
-
- Lid
- Berichten: 907
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:05
- Provincie: Zeeland
- Land: NL
- Locatie: goes
Re: corsica
Mooie plaatjes en leuk verslag, maar wat jammer dat het oude materieel weg is. Wat is dat nieuwe spul spuuglelijk..
Groeten uit Zeeland!