In Nederland waren veel tramlijnen met normaalspoor, het grote voordeel was dat goederenwagens op normaalspoor gewoon konden worden meegenomen door de tram en op de bestemming kon worden afgeleverd.Truckerjoep schreef: ↑zo 04 jun 2023, 12:40 Piet.
Waren er meer tramverbindingen in NL met normaalspoor?
Kwam hier laatst in Sneek een NTM foto voorbij waarbij er ook een wagon tussen zat die dubbele buffers had. Deze schijnt nog te bestaan bij Hoorn-Medemblik.
In mijn jeugdjaren ken ik alleen de NS Sik die naar Bolsward reed en volgens mij deed de de NTM dat destijds ook al met NS-wagons. We wonen nog geen 50 m van het oude NTM-emplacement in Sneek.
Veel tramlocomotieven op normaalspoor hadden behalve een tramkoppeling ook buffers en een spoorkoppeling.
En anders werden koppelwagens gebruikt, die had de NTM ook.
Later reed de NS met gewone locomotieven over de tramlijn, zoals tot in de jaren 80 tussen Groningen en Drachten.
Daar heb ik zelf nog iets geks mee beleefd.
Begin jaren 70 was in Schoorldam nog een smalle draaibrug over het Noordhollands Kanaal, in het brugdek lag ook nog de rails van de tramlijn naar Warmenhuizen.
Vanaf Warmenhuizen was aan het einde van de brug de drukke weg tussen Alkmaar en Den Helder.
Daar op de brug moest je wachten op het groene verkeerslicht.
Daar stond ik dus met mijn brommer... op groen licht te wachten.
Plotseling hoorde ik getoeter achter mij, OP ANDERHALVE METER VANAF HET ACHTERSPATBORD VAN MIJN BROMMER STOND EEN BRUINE NS 2400 MET GOEDERENWAGENS OOK OP HET GROENE LICHT TE WACHTEN.
Ik ben mij rot geschrokken...