Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Smalspoor in het wild.

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Truckerjoep schreef: zo 04 jun 2023, 12:40 Piet.
Waren er meer tramverbindingen in NL met normaalspoor?
Kwam hier laatst in Sneek een NTM foto voorbij waarbij er ook een wagon tussen zat die dubbele buffers had. Deze schijnt nog te bestaan bij Hoorn-Medemblik.
In mijn jeugdjaren ken ik alleen de NS Sik die naar Bolsward reed en volgens mij deed de de NTM dat destijds ook al met NS-wagons. We wonen nog geen 50 m van het oude NTM-emplacement in Sneek.
In Nederland waren veel tramlijnen met normaalspoor, het grote voordeel was dat goederenwagens op normaalspoor gewoon konden worden meegenomen door de tram en op de bestemming kon worden afgeleverd.
Veel tramlocomotieven op normaalspoor hadden behalve een tramkoppeling ook buffers en een spoorkoppeling.
En anders werden koppelwagens gebruikt, die had de NTM ook.
Later reed de NS met gewone locomotieven over de tramlijn, zoals tot in de jaren 80 tussen Groningen en Drachten.

Daar heb ik zelf nog iets geks mee beleefd.
Begin jaren 70 was in Schoorldam nog een smalle draaibrug over het Noordhollands Kanaal, in het brugdek lag ook nog de rails van de tramlijn naar Warmenhuizen.
Vanaf Warmenhuizen was aan het einde van de brug de drukke weg tussen Alkmaar en Den Helder.
Daar op de brug moest je wachten op het groene verkeerslicht.
Daar stond ik dus met mijn brommer... op groen licht te wachten.
Plotseling hoorde ik getoeter achter mij, OP ANDERHALVE METER VANAF HET ACHTERSPATBORD VAN MIJN BROMMER STOND EEN BRUINE NS 2400 MET GOEDERENWAGENS OOK OP HET GROENE LICHT TE WACHTEN. :lol:
Ik ben mij rot geschrokken...
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Toch een foto van de gecombineerde weg- en trambrug in Schoorldam gevonden!
Afbeelding
De stoomtram, met een NS 7700 en rijtuigen rijdt in de richting Warmenhuizen.
Deze foto zal van rond 1930 zijn.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

De Nederlandsche Tramweg Maatschappij had een uitgebreid normaalsporig tramnet in Friesland met uitlopers naar Groningen en Assen.
De NTM lijn tussen Drachten en Groningen werd jaren later nog bereden door de NS met goederentreinen; de rit dwars door Leek in de provincie Groningen was een belevenis op zich!
In Groningen, westelijk van het hoofdstation, ligt nog een paar honderd meter van de rails richting Drachten.

De beginpunten van het NTM net waren de havens van Harlingen en Lemmer.
Harlingen was de zeehaven voor de uitvoer van producten, in De Lemmer kwam de boot uit Amsterdam aan.
Het was heel normaal dat je de veerboot over het IJsselmeer nam, het was een goede verbinding.
Ik ben ook een keer met de Lemmerboot mee geweest, op een dag heen en terug over het IJsselmeer.

Vanuit De Lemmer had de NTM een uitgebreid net dwars door Friesland, reed natuurlijk ook naar Leeuwarden, Groningen en Assen.

Afbeelding
Het vertrek van de tram uit het tramstation van Lemmer.

Afbeelding
De baan direct na het station van Lemmer, rechts de draaibrug over de Zijlroede;
de waterverbinding vanaf de sluis in Lemmer naar de rest van Friesland.

Afbeelding
De trambrug over de zijlroede ging alleen dicht wanneer er een tram over heen moest, gewoonlijk hadden de binnenvaartschepen een vrije doorvaart.

Afbeelding
Maar in Lemmer kan het hard waaien, een open wagen met een huif woei tijdens een storm weg tot de open brug over de Zijlroede.
Het heeft ons een paar prachtige opnames van een huifwagen van de NTM opgeleverd!


Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Nu weer terug naar het smalspoor:

Afbeelding
Veruit de meeste foto's van locomotieven worden schuin van voren gemaakt.
Hier loc 21 van de GTM in Doetinchem.

Afbeelding
Een zelden gemaakte foto; Backer & Rueb loc Silvolde, GTM 13, van boven!
De informatie van een foto zoals deze, gebruik ik graag bij het maken van een model.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Het lukte me niet om deze fabrieksfoto van twee nieuwe smalspoorlocs groter af te beelden.

De foto is gemaakt bij de North British Loco Works in Glasgow.
Links een nieuwe loc voor de Darjeeling Himalayan Railways in India, op 62 cm. spoor.
Rechts een loc voor Zuid Afrika; SAR class MC1 no 1642 op Kaaps spoor.

Bij ons zouden modellen van beide locs op 45 mm. spoor rijden. :P
Dus in schaal G, de G van gummi......


Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 458
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Hoi Piet,

Even wat detective werk gedaan. Ik denk dat jouw foto een compositie is van twee verschillende foto's. Als ik de foto namelijk in google image search laad, komt wel een hele mooie grote foto van de MC1 tevoorschijn. Het kleine locje is dan nergens meer te vinden.

Groet,
Ronald

Afbeelding
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Ronald, het kan heel goed een voorbeeld zijn van het betere knip- en plakwerk uit 1913!
Bij de Britse locomotieffabrieken werkten fotografen die een kei waren in het retoucheren :P

Deze vond ik op facebook van dezelfde locomotieven:

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Een Camelback, zo werd in de Verenigde Staten dit type locomotief genoemd.
Mijnheer de Machinist zat in een soort theehuisje met vrij uitzicht boven op de locomotief.
De hard werkende stoker had een minder mooi plekje.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Soms komt er een filmpje op Youtube voorbij, dat je ademloos uitkijkt!
Een smalspoorverzameling van een overleden smalspoorliefhebber uit Engeland.
Met smalspoorlocomotieven uit o.a. Spanje, Zuid Afrika en India....


https://www.youtube.com/watch?v=VuW9hKB-Ufw&t=37s
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

De verzamelaar heette Peter Rampton, op internet is meer over hem te vinden.

https://www.railwaymagazine.co.uk/11993 ... 5rVJcjYKbQ

Op de foto bij dit artikel zie je het middelste deel van een Garratt locomotief die wordt uitgeladen.
Op het filmpje is in een van de loodsen trouwens ook een Garratt te zien.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 458
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Ik hou het toch liever bij tuinspoor in G. Zoals mijn dochter het altijd zo treffend kon zeggen: "Er past best een pony in de schuur!". Ben ik toch voorzichtiger om te zeggen er past best een loc in mijn schuur. Trouwens die pony is er ook niet gekomen. 😁
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 942
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

In mijn "schuur" staan er inmiddels best een aantal, maar niet 1 : 1 :lol:
net weer een aantal uit de schuur op de baan, kon ze gelukkig zonder hijskraan plaatsen ;)
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

In de meeste schuren past zoiets ook.......
Een meer dan 100 jaar oude miniatuurtrein in Central Park in New York.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Voor de eerste wereldoorlog hadden alle legers transportafdelingen met smalspoor, en zelfs geschut op rails.
Hier een aantal foto's uit de eerste wereldoorlog, het is een bloemlezing en de meest gruwelijke foto's heb ik weggelaten.

Afbeelding
Vervoer van granaten

Afbeelding
60 ponder spoorweggeschut

Afbeelding
Vervoer van zware granaten bij Amiens rond 1916

Afbeelding
Zwaarder spoorweggeschut uit WO1
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

In de tweede wereldoorlog gebruikte Nazi-Duitsland nog veel zwaarder spoorweggeschut.
De zwaarste kanonnen, die ze hebben gebouwd, met projectielen van 80 cm. diameter, waren de Schwerer Gustav en de Dora.

Afbeelding
Schwerer Gustav in de zomer van 1942 bij de beschieting van Sebastopol op De Krim.


Afbeelding
Nog een foto van de Schwerer Gustav uit 1942.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Het grote nadeel voor het Duitse leger was natuurlijk dat je bij een terugtocht het materiaal moest achterlaten.
In 1944 bleef zelfs een complete trein met Duits spoorweggeschut in Zeeuws Vlaanderen achter.
De NS heeft de onderstellen nog jaren gebruikt voor zwaar vervoer.....

Wat ze ook na de bevrijding in Zeeuws Vlaanderen vonden, was een Schienenwolf.
Dat was een grote metalen haak aan een wagen, waarmee ze achter de laatste trein de spoorbielzen kapot trokken....

Afbeelding

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

De open achttons smalspoorwagen van de Geldersche Tramweg Maatschappij, OA318, in Doetinchem in 1945.
Deze is door de Duitsers vol gestort met beton, met het doel om bij de Geallieerde opmars als versperring op de weg te schuiven.
Een aantal wagens die op het einde van de oorlog, op de GTM lijnen over de grens in Duitsland gebruikt werden, hebben dezelfde behandeling ondergaan en zijn nooit meer terug gekomen.......

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Het goederenvervoer op de 75cm tramsporen in de weg was bij de GTM omvangrijk, pas na 1945 werd het wegverkeer belangrijker.
Het grote voordeel van het GTM tramnet was dat ieder bedrijfje dat meetelde een eigen aansluiting - met een wissel- op de tramlijn had.
Dus ze konden in eigen tempo een wagen lossen of laden.

Hier een goederentram in 1934 op de Rijnkade in Arnhem.
Afbeelding

Een gemengde tram in Breedevoort
Afbeelding

Doetinchem
Afbeelding

Goederenwagens op een zondag in 1941
Afbeelding

Nogmaals Doetinchem, een van de laatste goederentrams in 1957
Afbeelding

Terborg in 1951, vlakbij het huis van Hanno!
Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 458
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Het is weer bijna tijd voor de zomervakantie. Ik weet dat in GB er veel gebruik gemaakt werd van de trein voor de vakantie en dagjes uit. Hoe was dat in NL voor de tweede wereld oorlog. Ik kan mij herinneren dat er een nostalgische poster hing op station Amersfoort Vathorst voor een dagje uit naar het strand met de trein (zie hieronder). De RTM reed bijvoorbeeld een "bleekneusjes tram" om de stadse kinderen wat kleur te laten krijgen.
Zijn er meer voorbeelden? En welk materieel werd daarvoor gebruikt?

Afbeelding
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 458
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Een kinder-express uit 1946.

Afbeelding
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Afbeelding
In Ter Apel was een verbinding tussen de Drentse en het tramnet van Oostelijk Groningen.
Beide bedrijven reden op Kaaps Spoor.

Af en toe was er in de oorlog op zondag een doorgaande tram van de OG vanaf Winschoten naar de Dierentuin in Emmen.
Vanaf Ter Apel werd de trein getrokken door een locomotief van de EDS.

De locomotieven van de OG kwamen in de oorlog ook wel eens clandestien in Drenthe.
Dan was er door de ondergrondse vanuit Winschoten een rit naar Drenthe georganiseerd om een lading turf op te halen.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Het lijntje Den Helder - Huisduinen was een lijntje naar het strand dat alleen in het seizoen reed.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Een andere bekende lijn naar zee was Bello, een oude normaalsporige HSM lijn tussen Alkmaar en Bergen aan Zee.
Vanaf Bergen reed Bello naar Bergen aan Zee door de bossen en door de duinen.
Ik denk er met weemoed aan terug, het was mijn favoriete treintje uit mijn kindertijd....

Afbeelding

Hier rijdt Bello van Alkmaar naar Bergen, bij de Sluismolen bij Koedijk.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Het summum van het reizen met een smalspoortram naar het strand was natuurlijk het eindpunt van de RTM stoomtram op het strand van Oostvoorne!

https://www.youtube.com/watch?v=o2PVBp897M4

https://www.youtube.com/watch?v=0Rc2Jvm ... aA&index=2
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 942
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

zijn weer leuke beelden.

er wordt hier weer wat uitgebroed !
vind m'n 2x stainz wat saai, ga er 1 verbouwen naar ca. model "bella +/- een T3"
3 geschikte assen met spaakwielen met "pennen" voor de stangen ook een stuk om chassis te verlengen heb ik liggen
mvg. Hanno
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”