Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Smalspoor in het wild.

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 942
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Het is allemaal weer hele mooie / leuke info en ik kijk er graag naar.
bij veel filmpjes kan je "ernaast" andere aanklikken en daar zie je ook hele mooie beelden :idea:

ben met mijn laatste ??? ontwerp bezig :
bakje met blauwe cabine zit poetsset in, in de ingekorte klepdekselwagon zit het motorblok
set is getest en werkt perfect ;)
sluitwagon wordt nog aan gewerkt
foto's volgen wel
mvg. Hanno
Almar
Lid
Lid
Berichten: 505
Lid geworden op: ma 28 jan 2019, 03:40
Provincie: Zuid-Holland
Land: NL
Locatie: Heinenoord

Foto's van Hanno's laatste creatie

Bericht door Almar »

Hallo allemaal,

Vorige week was ik op bezoek bij Hanno en fotografeerde ik zijn laatste creatie die hij in het vorige berichtje beschreef;

Afbeelding

Afbeelding

Vriendelijke groet, Almar
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 942
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Almar bedankt.
ja deze is "werk in uitvoering" , maar de test 100% naar wens.
in de cabine zit de poetswielen set
nog veel te doen:
verlichting, handgrepen, interieur enz.
deze sluitwagon is voor achter een goederentrein, er is een andere in aanbouw met vracht en kantine deel. ook blauw met bruin
er zal een apart topic van komen
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Deze rubriek Smalspoor in het wild in de rubriek Het grote voorbeeld,
heb ik opgezet om te laten zien wat er allemaal in werkelijkheid op smalspoorrails heeft gereden.
En dat is veel meer dan Märklin LGB en andere fabricaten als model aan zullen bieden.
Natuurlijk plaats ik ook -met een knipoog- foto's van normaal- en breedspoor, maar modellen in schaal G probeer ik HIER te mijden.

Wim liet wat zien over een smalspoormuseumlijntje in Frankrijk, waar de ster een oude Duitse Brigadeloc uit de eerste wereldoorlog is.
Links de Brigadeloc, rechts een Orenstein & Koppel, beiden op 60 cm. spoor.
Zien jullie het verschil in breedte tussen beide locomotieven?


Het verbaast me, dat van deze locomotief nog steeds geen model is uitgebracht.....


Afbeelding
Wereldwijd zijn er nog een stuk of tachtig van over, waarvan twee in Nederland.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

De bedoelde foto van de Brigadeloc en de O&K loc van de Chemin de Fer á Vapeur de la Scarpe naast elkaar.
Let op het verschil in breedte!

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 458
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Om verdere dubbelingen te voorkomen (rail tractor Zuid Afrika), heb ik det draadje nog maar eens vanaf pagina 1 opnieuw doorgenomen. Tjonge, er is al veel voorbij gekomen.

Wat ik nog niet heb voorbij zien komen, is onderstaand model. Gedurende de tweede wereld oorlog was kolen voor treinen schaars, In Zwitserland was er echter een overschot aan elektriciteit opgewekt in de waterkrachtcentrales. Er is toen besloten om de stoomtreinen uit te rusten met elektrische waterkokers

Afbeelding

Na het einde van de oorlog zijn de modellen weer teruggebouwd voor kolenstook. Onderstaande locomotief is nog actief in het Zwitserse museum Sursee-Triengen-Bahn.

Afbeelding
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 458
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

In Nederland zijn ook nog enkele Backertjes omgebouwd tot electrische tramlocs. Maar die zijn na het opheffen van de lijnen naar de sloper gegaan en nooit meer omgebouwd tot stoomtrams.

Afbeelding
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

Bij de Nederlandse Buurtspoorweg Maatschappij waren er twee geëlektrificeerde stoomtramlocs: eentje voor het normaalspoorlijntje Utrecht-Zeist
die in Zeist rangeerde en de andere voor de smalspoorlijn Amersfoort-Zeist-Rhenen-Arnhem, waar foto's van bekend zijn met een sneeuwploeg in tramstation Amersfoort en een goederentram aan de Arnhemse kant van de Grebbeberg. Die laatste is niet gesloopt maar na opheffing van de tramdiensten in 1948 naar de Oberrheinische Eisenbahn Gesellschaft OEG gegaan en daar verbouwd tot een normaler ogende elloc die nog steeds bestaat al is die in de loop der jaren zo verbouwd dat misschien alleen de motoren nog van de NBM zijn.
Ik heb zelf al jaren terug een LGB tramloc in die richting verbouwd:

Afbeelding

Afbeelding

Inderdaad met trambel op de kopwanden; in tegenstelling tot het grote voorbeeld met twee stuurstanden.

Afbeelding

beide laatste twee locs (er was ooit een 'proefmodel' gebouwd uit de resten van de "onderzeeër" een diesellocje dat de benzotrams tegen de Amersfoortse Berg op moest helpen)

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

We blijven even bij elektrische voertuigen.
Dit is het allereerste elektrische wagentje, uit 1835..........
Het is het elektrisch wagentje van professor Stratingh uit Groningen, en nog steeds te zien in Groningen!!!! :P
Die glazen pot is de accu, en de rest lijkt gewoon op de aandrijving van een modeltrein!

Afbeelding

Te zien in het Universiteitsmuseum:

https://www.museum.nl/nl/universiteitsm ... k/wagentje
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 458
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

En de eerste e-loc van Siemens op de wereldtentoonstelling van 1879. Daar zit dus wel een paar jaar tussen met het model uit Groningen 😀

Afbeelding
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Met veel plezier kijk ik naar de foto's van deze oude stukjes techniek.
De meeste mensen denken dat na een paar jaar een elektrotechnisch apparaat niet meer bruikbaar is.
Mits goed ontworpen, en niet technisch uit de tijd, kunnen ze meer dan een mensenleeftijd mee.....

Thuis hebben we meer dan 10 elektrotechnische apparaten en verlichtingsarmaturen in gebruik, die meer dan 100 jaar oud zijn.
Dat geldt ook voor andere stukken techniek, ik ben een uitstekend lopende Friese stoelklok uiterlijk aan het opknappen.
In de klok vond ik de signatuur van de maker, in het Fries Archief heb ik hem opgezocht, hij bleek al in 1796 te zijn overleden.
Van mijn Volkswagen kever beweer ik altijd dat hij meer dan 50 jaar mee kan.
Hij is nu 49 jaar op de weg, van de RDW kreeg ik bericht dat hij hierna niet meer APK gekeurd hoeft te worden :P
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Rond 1830 was er nog geen sprake van railvervoer, en werd er in Groningen ook over nagedacht hoe je het wegverkeer zou kunnen moderniseren.
In navolging van Britse experimenten werd een automobiel ontwikkeld met een stoommachine.
Professor Strating en instrumentmaker Becker hebben er daadwerkelijk mee in Groningen rondgereden. :P
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Dit is de eerste automobiel in Groningen; en dus ook de eerste in Nederland:

Afbeelding

Met achterwielaandrijving en een bestuurbare vooras.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

In de tweede helft van de 19e eeuw begon de Engelse locomotiefindustrie een hele ontwikkeling door te maken.
De aandrijving van de Groningse stoomauto past daarin.
Hier een paar voorbeelden:



De locomotief met verticale ketel van Chaplin uit 1880, breedspoor in East London, Zuid Afrika
Afbeelding

Een locomotief uit 1871 met een Cochrane ketel; een combinatie van een staande en een liggende ketel.
Afbeelding

Een mij onbekende smalspoorloc
Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Ook in andere landen werden eind 19e eeuw, vreemde locomotief ontwerpen in de handel gebracht.
Hier een Duitse smalspoorloc van Hohenzollern.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

In het begin van de 20e eeuw werd de stoomlocomotief doorontwikkeld tot de machines die we nu kennen.
Hier een prachtig exemplaar met Franse flair :P

Afbeelding
Locomotief 61 van de lijn Fives - Lille
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Zo maar een leuke foto....
Ken je het liedje over de Wabash Cannonball?
She is long and she is tall.......

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Vandaag wil ik aan de hand van oude foto's de turbulente levensloop van twee dezelfde motortrams op 75 cm. spoor laten zien.

Afbeelding
Milaan 1906

Afbeelding
Soesterberg 1911

Afbeelding
Apeldoorn 1917, links de open tram, rechts de andere, die al omgebouwd is.

Afbeelding
Apeldoorn 1917, een open tram met gezicht op het achterbalkon.


Afbeelding
Geldesche Tramweg Maatschappij no. 404 in de Geldersche Achterhoek

Afbeelding
En zo eindigde het bestaan van de motortrams in de jaren dertig, op deze foto de sloop van een andere motortram, GTM 406.
Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Truckerjoep »

Piet.
Waren er meer tramverbindingen in NL met normaalspoor?
Kwam hier laatst in Sneek een NTM foto voorbij waarbij er ook een wagon tussen zat die dubbele buffers had. Deze schijnt nog te bestaan bij Hoorn-Medemblik.
In mijn jeugdjaren ken ik alleen de NS Sik die naar Bolsward reed en volgens mij deed de de NTM dat destijds ook al met NS-wagons. We wonen nog geen 50 m van het oude NTM-emplacement in Sneek.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3327
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Truckerjoep »

Piet.
ik stond deze week te lossen in Nieuweschans. Kun je eens wat vertellen over de lokomotiefloods die daar in volle gloriestaat?
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Naast de spoorbrug over de Westerwoldse A in Bad Nieuweschans staat een polygonale locomotiefloods van de Staatsspoorwegen uit 1877 met twaalf vakken.
Het gebouw van deze halfronde loods is gerestaureerd, de loods is al bijna 90 jaar niet meer als locloods in gebruik en de draaischijf van 16,5 meter is toen ook verwijderd.
Nieuweschans was een grensstation, tot in de 60er jaren lag aan de andere kant van de spoorlijn tegenover de locloods een grote Duitse? draaischijf van 23 meter waar de Duitse stoomlocomotieven konden keren.


Afbeelding

https://www.herbestemming.nl/projecten/ ... euweschans
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Op het Duitse Bimmelbahn-Forum kwam ik een interessante foto uit 1993 tegen.
Met toestemming van de maker, Toralf Schöniger, mag ik deze hier plaatsen.

Deze foto van een deel van het normaalsporige DR treinstel 285203 is gemaakt in BW Leipzig West, waar het dienst deed als opslagruimte.
Deze "Triebkopf" is een jaar of twintig geleden gesloopt.
Verkijk je niet op de eivormige Duitse kop, het was een onvervalste Mat 36 van de NS, die ze na de oorlog zijn vergeten terug te sturen......

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Gerrit
Lid
Lid
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 07 aug 2013, 15:29
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Gerrit »

Gister het Spoorwegmuseum Utrecht bezocht: daar is nu een tentoonstelling aan de gang over de elektrificatie van het zogenoemde Middennet in de jaren '30 van de vorige eeuw waarvoor het materieel '36 is ontwikkeld.
Daar staat een origineel treinstel van dat type dat nu na een heel lange periode is gerestaureerd in oorspronkelijke uitvoering. Gaat dat zien, het is de moeite waard!

zie hier de info en foto op de site van het museum: https://www.spoorwegmuseum.nl/ontdek/de ... -36-ns252/
Mvg,
Gerrit.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Mat 36 van de NS waren treinstellen die waren gestroomlijnd.
Maar ook in smalspoor werd voor motortrams soms een stroomlijnvorm gekozen.
Hier enkele foto's van materieel van de Geldersche Tramweg Maatschappij op 75 cm. spoor.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

No. 406 was al uitgediend in hetzelfde jaar dat Mat 36 in dienst werd gesteld...
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Tussen de beide wereldoorlogen probeerden ze overal de lijnen met stoomlocomotieven te moderniseren.
Hier een smalspoor railbus op basis van een T-Ford, op Oahu (Hawaïi) .

Afbeelding














9
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”