Welkom op het vernieuwde forum, klik op "forumoverzicht" om alle berichten te zien, veel plezier!

Smalspoor in het wild.

Hier vind u onze grote voorbeelden in schaal 1:1.

Moderator: Gideon

Plaats reactie
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Het origineel van de Wismarer railbus type Friesland.
In model heeft LGB deze railbus een raam en dus een hele coupé korter gemaakt!

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Nog een foto van de Wismarer railbus type Friesland; in de sneeuw in de omgeving van Esens in Oostfriesland.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 567
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Als het gaat over schienenbus is dit toch wel een van mijn favoriete modellen. (met snuit)

Afbeelding
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Voor vandaag, 4 mei:
Het grafmonument van Hendrik Boxma op begraafplaats Selwerderhof in Groningen.
Hij was rangeerder bij de NS, en is door de Duitsers gefusilleerd tijdens de Spoorwegstaking in 1944.

Afbeelding

Het monument was vroeger ook bekroond met het gevleugelde wiel van de NS IN brons...
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Sijtse
Lid
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: za 18 jul 2020, 12:48
Andere provincie: Friesland
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Sijtse »

Hallo,

Ja zo waren wij gisteren in Leeuwarden om de joden vervolging te herdenken, met een wandeling door de joodse wijk.

Gr Sijtse
Truckerjoep
Lid
Lid
Berichten: 3376
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
Provincie: Friesland
Land: NL
Locatie: sneek

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Truckerjoep »

Dat voor ons een geliefd treinenland eerder zoveel mensen de neus dezelfde kant op gekregen hebben om andere bewoners zoveel onrecht aan te doen. Dat we er 80 jaar na dato nog bij stil moeten staan. En verdwijnt dit ooit uit een mensenbrein?

Wel fijn dat je met treintje kijken op een gezonde manier met elkaar om kan gaan.
Jacob

Grootspoor op zn smalst.
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Een leuk Brits zadeltanklokje in een steengroeve.
Tuttle Hill, bij Nuneaton in Warwickshire in 1939.
Volgens mij zijn de Amerikaanse Porter locs afgeleid van deze Britse locomotieven.
Dus een LGB Lake George and Boulder zadeltankloc is ook te verbouwen in zo'n leuk locomotiefje....


Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Niet alleen op de tuinbaan ontspoort een voertuig af en toe, maar in werkelijkheid ook :P

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 567
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Piet Groot schreef: zo 05 mei 2024, 23:01 Een leuk Brits zadeltanklokje in een steengroeve.
Tuttle Hill, bij Nuneaton in Warwickshire in 1939.
Volgens mij zijn de Amerikaanse Porter locs afgeleid van deze Britse locomotieven.
Dus een LGB Lake George and Boulder zadeltankloc is ook te verbouwen in zo'n leuk locomotiefje....


Afbeelding
Ik heb de cabine van de Casey af gehaald. De verhoudingen lijken mij toch anders dan op de foto.
Bij het nabouwen van de loc zou ik toch meer een veldbaan locomotief als basis nemen.
Maar dat is misschien een kwestie van smaak.

Afbeelding
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Kleine stoomlocs had je met verschillende radstanden en wieldiameters en ook verschillende lengtes over de buffers.
De eerste locomotief van het aannemerstype is door de GTM tweedehands aangeschaft tijdens de eerste wereldoorlog, het was een loc met een smal machinistenhuis en in verhouding een grote radstand en een lange ketel.
Ze noemden deze loc De Tekkel....
De loc was al oud, maar wel handig, dus ze verkochten deze weer en bestelden bij O&K een paar nieuwe exemplaren:

Afbeelding

Afbeelding

De breedte van deze O&K was iets meer dan een kiepkar en dus smaller dan de 1,80 á 2.00 meter van een gewone tramloc.

LGB houdt voor haar smalspoortreinen eigenlijk de breedte aan van normaalspoormaterieel, met name de machinistenhuizen zijn veel te breed...
Dus met een smaller machinistenhuis kom je al veel dichter bij de werkelijkheid. :P
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Dag Piet,
niet bij alle modellen gaat dit op
ik heb het veldbaan locje 22140 en deze is HEEL erg mooi en SMAL ;)
bij o.a. alle BR modellen zie je juist goed, dat het smalspoor modellen zijn net als in het echt
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Hanno, voor wat betreft de veldbaanlocjes heb je bijna gelijk, maar vergeet niet dat ze in werkelijkheid op 60 cm. rails reden, en bij LGB rijdt alles op 45 mm., wat in werkelijkheid overeenkomt met meterspoor. En bij LGB smokkelen ze die 40 cm. gewoon in de breedte er bij.....
En die DR locs zijn gewoon ook te breed, meet maar na.
Bij LGB hebben ze met de schaal van de modellen verder ook wat aangerommeld; b.v. de wielen van die Harz Ballerina zijn bij LGB véél te klein.
Het is schaal G, en volgens de Duitsers betekent G hier GUMMI.

MVG Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Hanno
Lid
Lid
Berichten: 1105
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
Provincie: Gelderland
Land: Nederland

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Hanno »

Piet,
helemaal mee eens ;)
maar altijd nog mooier, dan Pico op in verhouding VEEL te "grove" 45mm rails :lol:
hier vordert de 5 asser , ook div. aanpassingen aan het chassis uit te voeren
mvg. Hanno
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Na de dijkdoorbraken en beschadigingen van de dijken rond de Zuiderzee in 1916 werden veel smalspoor locomotieven ingezet voor de reparaties en dijkverzwaringen.
Deze foto is gemaakt in 1916 op de Westfriese Omringdijk in Andijk.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Bij de reparaties aan de dijken moest ook veel stortsteen en basalt voor de glooiing aan de zeekant met smalspoor treintjes worden aangevoerd.
Hier bij Monnickendam in 1916.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Aan de noordkant van Monnickendam werd in 1916 een overslagplek aangelegd aan het Stinkenvuil, voor de overslag van grond en steen voor de reparatie van de dijken in Waterland.
De spoorwijdte van de rails van de stoomtram door Waterland werd tijdelijk versmald naar 90 cm, voor de werklocomotieven en het smalspoormaterieel van de aannemers. De tram reed toch niet door het ondergelopen gebied.

Afbeelding

Het was daar een drukte van belang bij die aanlegplaats voor binnenschepen en dekschuiten.
Er stonden ook stoomkranen en er was een tijdelijk locomotievendepot ingericht.
Links op de foto zie je een aannemerslocomotief die water inneemt, de stoomkranen zie je in actie en rechts staat de zaagmolen van Monnickendam, die later; in de jaren '60 door blikseminslag is verbrand.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Door de nauwe straten van Monnickendam was het bestaande tramspoor tijdelijk omgespoord naar 90 cm.
Dat spoor lag op een stevige ondergrond.
Op de beschadigde dijken legden de aannemers hun eigen spoor aan op slappe grond.
Dus ontsporingen kwamen vaak voor.
Hier een foto van een ontsporing in Uitdam, vlak buiten Monnickendam.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Overstappen in Heemstede in 1929.
Het eindpunt van de tram uit Leiden, een elektrische tram en een stoomtram naast elkaar.

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Amsterdam, eind 19e eeuw.
Zandtransport bij de aanleg van de Grensstraat, een foto van Jacob Olie

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Er is nog een iets heldere afdruk van dezelfde foto uit 1898.
Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Na de tweede wereldoorlog kwam het herstel van de Duitse binnensteden op gang.
Maar eerst moest het puin worden geruimd en afgevoerd.
In Duitsland noemden ze de smalspoortreintjes hiervoor Trümmerbahnen.

Afbeelding
Dresden 1947
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
RonaldKuijl
Lid
Lid
Berichten: 567
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
Provincie: Utrecht
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door RonaldKuijl »

Piet Groot schreef: wo 15 mei 2024, 13:40 Afbeelding
Dresden 1947
Enig idee wat voor een loc voor het rijtje bakken staat?
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Ik kan niet goed zien welke type motorloc voor de kiepkarren staat, ik vermoed een O&K of een Diema.
Maar in die eerste naoorlogse jaren gebruikten ze eigenlijk alles waar ze de hand op konden leggen.
Kijk ook eens op internet op TRÜMMERBAHNEN, daar vindt je veel meer....``
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

Een medelid, met meer kennis over motorlocs dan ik, opperde een Deutz OMZ.
Dat is heel goed mogelijk, er zijn ook kleine Deutz OMZ locs met een enkel vierkant cabine raam.
Zelf dacht ik altijd dat de oude kleine Deutz machines een rond raam hadden.

https://smalspoor.nl/materieel.php?id=2
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Piet Groot
Lid
Lid
Berichten: 3249
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
Provincie: Groningen
Land: NL

Re: Smalspoor in het wild.

Bericht door Piet Groot »

De eerste motorlocomotief van de NTM; verdwenen in de tweede wereldoorlog; teruggevonden in Oostenrijk.
Hij is nu gerestaureerd en rijdt op de museumspoorlijn tussen Hoorn en Medemblik....

Afbeelding
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden.... :D
Plaats reactie

Terug naar “Het grote voorbeeld (alleen voor geregistreerde gebruikers).”