Smalspoor in het wild.
Moderator: Gideon
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Het origineel van de Wismarer railbus type Friesland.
In model heeft LGB deze railbus een raam en dus een hele coupé korter gemaakt!
In model heeft LGB deze railbus een raam en dus een hele coupé korter gemaakt!
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Nog een foto van de Wismarer railbus type Friesland; in de sneeuw in de omgeving van Esens in Oostfriesland.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 567
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Als het gaat over schienenbus is dit toch wel een van mijn favoriete modellen. (met snuit)
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Voor vandaag, 4 mei:
Het grafmonument van Hendrik Boxma op begraafplaats Selwerderhof in Groningen.
Hij was rangeerder bij de NS, en is door de Duitsers gefusilleerd tijdens de Spoorwegstaking in 1944.
Het monument was vroeger ook bekroond met het gevleugelde wiel van de NS IN brons...
Het grafmonument van Hendrik Boxma op begraafplaats Selwerderhof in Groningen.
Hij was rangeerder bij de NS, en is door de Duitsers gefusilleerd tijdens de Spoorwegstaking in 1944.
Het monument was vroeger ook bekroond met het gevleugelde wiel van de NS IN brons...
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 12:48
- Andere provincie: Friesland
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hallo,
Ja zo waren wij gisteren in Leeuwarden om de joden vervolging te herdenken, met een wandeling door de joodse wijk.
Gr Sijtse
Ja zo waren wij gisteren in Leeuwarden om de joden vervolging te herdenken, met een wandeling door de joodse wijk.
Gr Sijtse
-
- Lid
- Berichten: 3376
- Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 11:07
- Provincie: Friesland
- Land: NL
- Locatie: sneek
Re: Smalspoor in het wild.
Dat voor ons een geliefd treinenland eerder zoveel mensen de neus dezelfde kant op gekregen hebben om andere bewoners zoveel onrecht aan te doen. Dat we er 80 jaar na dato nog bij stil moeten staan. En verdwijnt dit ooit uit een mensenbrein?
Wel fijn dat je met treintje kijken op een gezonde manier met elkaar om kan gaan.
Wel fijn dat je met treintje kijken op een gezonde manier met elkaar om kan gaan.
Jacob
Grootspoor op zn smalst.
Grootspoor op zn smalst.
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een leuk Brits zadeltanklokje in een steengroeve.
Tuttle Hill, bij Nuneaton in Warwickshire in 1939.
Volgens mij zijn de Amerikaanse Porter locs afgeleid van deze Britse locomotieven.
Dus een LGB Lake George and Boulder zadeltankloc is ook te verbouwen in zo'n leuk locomotiefje....
Tuttle Hill, bij Nuneaton in Warwickshire in 1939.
Volgens mij zijn de Amerikaanse Porter locs afgeleid van deze Britse locomotieven.
Dus een LGB Lake George and Boulder zadeltankloc is ook te verbouwen in zo'n leuk locomotiefje....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 567
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ik heb de cabine van de Casey af gehaald. De verhoudingen lijken mij toch anders dan op de foto.Piet Groot schreef: ↑zo 05 mei 2024, 23:01 Een leuk Brits zadeltanklokje in een steengroeve.
Tuttle Hill, bij Nuneaton in Warwickshire in 1939.
Volgens mij zijn de Amerikaanse Porter locs afgeleid van deze Britse locomotieven.
Dus een LGB Lake George and Boulder zadeltankloc is ook te verbouwen in zo'n leuk locomotiefje....
Bij het nabouwen van de loc zou ik toch meer een veldbaan locomotief als basis nemen.
Maar dat is misschien een kwestie van smaak.
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Kleine stoomlocs had je met verschillende radstanden en wieldiameters en ook verschillende lengtes over de buffers.
De eerste locomotief van het aannemerstype is door de GTM tweedehands aangeschaft tijdens de eerste wereldoorlog, het was een loc met een smal machinistenhuis en in verhouding een grote radstand en een lange ketel.
Ze noemden deze loc De Tekkel....
De loc was al oud, maar wel handig, dus ze verkochten deze weer en bestelden bij O&K een paar nieuwe exemplaren:
De breedte van deze O&K was iets meer dan een kiepkar en dus smaller dan de 1,80 á 2.00 meter van een gewone tramloc.
LGB houdt voor haar smalspoortreinen eigenlijk de breedte aan van normaalspoormaterieel, met name de machinistenhuizen zijn veel te breed...
Dus met een smaller machinistenhuis kom je al veel dichter bij de werkelijkheid.
De eerste locomotief van het aannemerstype is door de GTM tweedehands aangeschaft tijdens de eerste wereldoorlog, het was een loc met een smal machinistenhuis en in verhouding een grote radstand en een lange ketel.
Ze noemden deze loc De Tekkel....
De loc was al oud, maar wel handig, dus ze verkochten deze weer en bestelden bij O&K een paar nieuwe exemplaren:
De breedte van deze O&K was iets meer dan een kiepkar en dus smaller dan de 1,80 á 2.00 meter van een gewone tramloc.
LGB houdt voor haar smalspoortreinen eigenlijk de breedte aan van normaalspoormaterieel, met name de machinistenhuizen zijn veel te breed...
Dus met een smaller machinistenhuis kom je al veel dichter bij de werkelijkheid.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
- Provincie: Gelderland
- Land: Nederland
Re: Smalspoor in het wild.
Dag Piet,
niet bij alle modellen gaat dit op
ik heb het veldbaan locje 22140 en deze is HEEL erg mooi en SMAL
bij o.a. alle BR modellen zie je juist goed, dat het smalspoor modellen zijn net als in het echt
mvg. Hanno
niet bij alle modellen gaat dit op
ik heb het veldbaan locje 22140 en deze is HEEL erg mooi en SMAL
bij o.a. alle BR modellen zie je juist goed, dat het smalspoor modellen zijn net als in het echt
mvg. Hanno
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Hanno, voor wat betreft de veldbaanlocjes heb je bijna gelijk, maar vergeet niet dat ze in werkelijkheid op 60 cm. rails reden, en bij LGB rijdt alles op 45 mm., wat in werkelijkheid overeenkomt met meterspoor. En bij LGB smokkelen ze die 40 cm. gewoon in de breedte er bij.....
En die DR locs zijn gewoon ook te breed, meet maar na.
Bij LGB hebben ze met de schaal van de modellen verder ook wat aangerommeld; b.v. de wielen van die Harz Ballerina zijn bij LGB véél te klein.
Het is schaal G, en volgens de Duitsers betekent G hier GUMMI.
MVG Piet
En die DR locs zijn gewoon ook te breed, meet maar na.
Bij LGB hebben ze met de schaal van de modellen verder ook wat aangerommeld; b.v. de wielen van die Harz Ballerina zijn bij LGB véél te klein.
Het is schaal G, en volgens de Duitsers betekent G hier GUMMI.
MVG Piet
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: di 05 jan 2021, 15:50
- Provincie: Gelderland
- Land: Nederland
Re: Smalspoor in het wild.
Piet,
helemaal mee eens
maar altijd nog mooier, dan Pico op in verhouding VEEL te "grove" 45mm rails
hier vordert de 5 asser , ook div. aanpassingen aan het chassis uit te voeren
mvg. Hanno
helemaal mee eens
maar altijd nog mooier, dan Pico op in verhouding VEEL te "grove" 45mm rails
hier vordert de 5 asser , ook div. aanpassingen aan het chassis uit te voeren
mvg. Hanno
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Na de dijkdoorbraken en beschadigingen van de dijken rond de Zuiderzee in 1916 werden veel smalspoor locomotieven ingezet voor de reparaties en dijkverzwaringen.
Deze foto is gemaakt in 1916 op de Westfriese Omringdijk in Andijk.
Deze foto is gemaakt in 1916 op de Westfriese Omringdijk in Andijk.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Bij de reparaties aan de dijken moest ook veel stortsteen en basalt voor de glooiing aan de zeekant met smalspoor treintjes worden aangevoerd.
Hier bij Monnickendam in 1916.
Hier bij Monnickendam in 1916.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Aan de noordkant van Monnickendam werd in 1916 een overslagplek aangelegd aan het Stinkenvuil, voor de overslag van grond en steen voor de reparatie van de dijken in Waterland.
De spoorwijdte van de rails van de stoomtram door Waterland werd tijdelijk versmald naar 90 cm, voor de werklocomotieven en het smalspoormaterieel van de aannemers. De tram reed toch niet door het ondergelopen gebied.
Het was daar een drukte van belang bij die aanlegplaats voor binnenschepen en dekschuiten.
Er stonden ook stoomkranen en er was een tijdelijk locomotievendepot ingericht.
Links op de foto zie je een aannemerslocomotief die water inneemt, de stoomkranen zie je in actie en rechts staat de zaagmolen van Monnickendam, die later; in de jaren '60 door blikseminslag is verbrand.
De spoorwijdte van de rails van de stoomtram door Waterland werd tijdelijk versmald naar 90 cm, voor de werklocomotieven en het smalspoormaterieel van de aannemers. De tram reed toch niet door het ondergelopen gebied.
Het was daar een drukte van belang bij die aanlegplaats voor binnenschepen en dekschuiten.
Er stonden ook stoomkranen en er was een tijdelijk locomotievendepot ingericht.
Links op de foto zie je een aannemerslocomotief die water inneemt, de stoomkranen zie je in actie en rechts staat de zaagmolen van Monnickendam, die later; in de jaren '60 door blikseminslag is verbrand.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Door de nauwe straten van Monnickendam was het bestaande tramspoor tijdelijk omgespoord naar 90 cm.
Dat spoor lag op een stevige ondergrond.
Op de beschadigde dijken legden de aannemers hun eigen spoor aan op slappe grond.
Dus ontsporingen kwamen vaak voor.
Hier een foto van een ontsporing in Uitdam, vlak buiten Monnickendam.
Dat spoor lag op een stevige ondergrond.
Op de beschadigde dijken legden de aannemers hun eigen spoor aan op slappe grond.
Dus ontsporingen kwamen vaak voor.
Hier een foto van een ontsporing in Uitdam, vlak buiten Monnickendam.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Overstappen in Heemstede in 1929.
Het eindpunt van de tram uit Leiden, een elektrische tram en een stoomtram naast elkaar.
Het eindpunt van de tram uit Leiden, een elektrische tram en een stoomtram naast elkaar.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Na de tweede wereldoorlog kwam het herstel van de Duitse binnensteden op gang.
Maar eerst moest het puin worden geruimd en afgevoerd.
In Duitsland noemden ze de smalspoortreintjes hiervoor Trümmerbahnen.
Dresden 1947
Maar eerst moest het puin worden geruimd en afgevoerd.
In Duitsland noemden ze de smalspoortreintjes hiervoor Trümmerbahnen.
Dresden 1947
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 567
- Lid geworden op: di 20 jul 2021, 11:22
- Provincie: Utrecht
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Enig idee wat voor een loc voor het rijtje bakken staat?
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Ik kan niet goed zien welke type motorloc voor de kiepkarren staat, ik vermoed een O&K of een Diema.
Maar in die eerste naoorlogse jaren gebruikten ze eigenlijk alles waar ze de hand op konden leggen.
Kijk ook eens op internet op TRÜMMERBAHNEN, daar vindt je veel meer....``
Maar in die eerste naoorlogse jaren gebruikten ze eigenlijk alles waar ze de hand op konden leggen.
Kijk ook eens op internet op TRÜMMERBAHNEN, daar vindt je veel meer....``
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
Een medelid, met meer kennis over motorlocs dan ik, opperde een Deutz OMZ.
Dat is heel goed mogelijk, er zijn ook kleine Deutz OMZ locs met een enkel vierkant cabine raam.
Zelf dacht ik altijd dat de oude kleine Deutz machines een rond raam hadden.
https://smalspoor.nl/materieel.php?id=2
Dat is heel goed mogelijk, er zijn ook kleine Deutz OMZ locs met een enkel vierkant cabine raam.
Zelf dacht ik altijd dat de oude kleine Deutz machines een rond raam hadden.
https://smalspoor.nl/materieel.php?id=2
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....
-
- Lid
- Berichten: 3249
- Lid geworden op: do 17 sep 2009, 20:57
- Provincie: Groningen
- Land: NL
Re: Smalspoor in het wild.
De eerste motorlocomotief van de NTM; verdwenen in de tweede wereldoorlog; teruggevonden in Oostenrijk.
Hij is nu gerestaureerd en rijdt op de museumspoorlijn tussen Hoorn en Medemblik....
Hij is nu gerestaureerd en rijdt op de museumspoorlijn tussen Hoorn en Medemblik....
Je kunt met het bouwen van smalspoormodellen niets bedenken, wat in werkelijkheid al niet heeft gereden....